Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningstumma ben
You need to log in to create posts and topics.

Är 48 år och har tränat regelbundet nu under ett par års tid. Löpträning, lite styrketräning och längdskidor på vintern. Har sprungit ett par halvmaror på 1,50 - 1,55, senast Göteborgsvarvet i går. Min erfarenhet av dessa lopp är att konditionen känns rät

Det låter onekligen som att du hade för få asfaltsmil i benen.

Du kanske ska ändra ditt löpsteg?

Om du landar på hälen så tar det rätt styggt på låret.

Testa att springa lite barfota eller i tunna skor/ fivefingers, och sedan med
samma teknik i dina vanliga skor.

Kolla även: http://vimeo.com/12451532

Håller helt med Mackan. Specifikt mängdbrist på asfalt.

Ja, jag får nog förbereda mig bättre med mer asfaltslöpning till nästa gång. Verkar intressant det där med framfotalöpning också.
Tack för svaren.

Hur viktigt är det med asfalt "i benen" egentligen? Jag tycker många spår går på mkt hårt packat grus el sand, som är nästan lika hårt som asfalt, och så har man mkt stötdämpning i skorna. Jag har kört en del asfalt nu före Gbg-varvet men tycker det är s

Nu innebär inte framfotslöpning att man automatiskt slipper träningsvärk. De första passen får exempelvis vaderna ganska mycket stryk.

Mera långpass är nog den bästa lösningen, ingen framfotslöpning om du inte är van vid det, det ökar risken för benhinneproblem, och stressfrakturer i framfoten efter vad jag läste tidigare idag om idrottsskador.

Jag gissar att det främst är fler långpass du behöver köra för att benen ska hålla lika bra som flåset andra halvan. I andra hand generellt styra över valet av underlag mot mer asfalt.

En grej med att springa på asfalt är att underlaget lutar från mitten av vägen/gatan mot vägrenen/trottoaren. Detta för att vatten inte ska samlas på vägen.

Underlagets lutning är säkert en anledning till att du får problem.

Undvik detta genom att förs