Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Fotbollsspelare som jag är undrar jag om någon känner till det optimala sättet att styrketräna (eller vilket sätt som helst egentligen) för att utveckla sin explosivitet och snabbhet?

Har läst en hel del olika "expertutlåtanden" om detta och många säger

Du bör läsa http://www.idrottochkunskap.se/artiklar/leiflarsson.html

Styrketräning för snabbhet o explosivitet handlar inte om vilka övningar du gör, utan om hur du gör dem. Det gäller att öva nervimpulsen och lyckas engagera små många fibrer i muskeln så fort

F ö är tyngd/styrkelyftare blixtsnabba på korta sträckor. 120 kg Ricky Bruch gjorde 7,1 på 60 m kolstybb ... hur många lätta fotbollsspelare klarar det?

Nu var det länge sedan jag tränade explosivitet men jag tränade många år för att bli snabb i vändningar och acceleration.

Min personliga erfarenhet är precis som inläggen här ovan. Träna tungt och explosivt i gymmet (om du är nybörjare tat’ lugnt i börja

MAQ program C och D. Explosivitet och hoppstyrka. Skapat av bl.a ovan nämnda Leif Larsson.

Anders; har du belägg för 7,1 på 60m? Det låter, i mina ögon, som åtminstone en sekund för snabbt.

Det var en uppvisning på idrottsplatsen i Osby när jag gick på högstadiet där (kanske 1969?). Manuell tid så visst kan den varit någon tiondel fel, å andra sidan var det kolstybb. Många andra stora kastare o tyngdlyftare har varit bra på 60m och hopp, t e