Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag är nybörjare i crawl-sammanhang och känner att jag behöver bli starkare för att orkara simma längre. Bortsätt från simning vilka styrkeövningar (utanför vattntet) är bra att köra för att bli bättre på crawl?

Bänkpress, benlyft, och curls... hehe, nej då! Att lära sig simma crawl bra handlar ju väldigt mycket om att bli bekväm i vattnet. Att ha koll på sin balans i vattnet och lära sig nyttja hela kroppen är viktigt. Jag rekommenderar därför core-training, med

ungdomare som lära simma crawl göra inte styrkaträning. de flesta göra inte detta tills de är 14-16 år gammal.

Men deras landträning från 12-13 år gammal inkl

push ups (bröstoch triceps)
crunches/situps (magen)
medicine ball (arm och magen)
gummiban

Behöver du styrka för att simma längre, känns som uthållighet skulle hjälpa mer. Helt enkelt simma mer.

Kolla på 12-13 åringar som simmar, är dom starkare än dig?

När det gäller simma crawl är de sannolikt starkare än mig.

Tack för tipsen allihop.

Istället för att börja köra styrka med vikter skulle jag rekommendera teknikträning, teknikträning och åter teknikträning. Om du precis som jag blir ifrånsimmad av knattar som väger 40 kg, är det då starkare muskler du behöver eller träna på att minska va

Jag blev lite snabbare i vattnet med skidåkning + allmänna styrkeövningar i vardagsrummet (pilates m.m), med mindre än ett pass i bassängen per vecka. Så det är inte förkastligt att träna styrka skulle jag säga.

Det har jag inte sagt men däremot inte det bästa eller lättaste sättet att göra större förbättringar.

Dessutom är det inte sagt att du inte hade gjort dom simförbättringarna utan dina landövningar.

Testa gummiband eller rehabband eller vad det kalls, brukar jag köra ibland och det känns som bra övningar för simningen! 🙂

Bra idé med rehabband, sånt har jag ju hemma nånstans. Har även bokat in mig på ett corepass på lunchen idag. Förhoppningsvis inte sista gången. Väl i vattnet är det mycket riktigt teknik som gäller, det förstår jag, men jag var ute efter nyttiga övningar

12