Quote from Guest on 23 March 2010, 09:04Läste en artikel, tror den länkades härifrån faktiskt, som berörde styrketräning för förbättrad mitokondriefunktion. Tydligen forskades det en hel del på just detta. Träningen bestod i 1-2 set * 50 reps på 50 RM. Dvs en eller för elittränade två omgångar
Läste en artikel, tror den länkades härifrån faktiskt, som berörde styrketräning för förbättrad mitokondriefunktion. Tydligen forskades det en hel del på just detta. Träningen bestod i 1-2 set * 50 reps på 50 RM. Dvs en eller för elittränade två omgångar
Quote from Funbeat user on 23 March 2010, 09:14Jag har inga egna erfarenheter, men jag noterar att ett sådant set kanske tar runt 100 sekunder. Ett fysiskt arbete under en sådan tidsrymd brukar sägas ha en stor aerobisk komponent, och också en mindre men betydande anaerob komponent.
Jag har inga egna erfarenheter, men jag noterar att ett sådant set kanske tar runt 100 sekunder. Ett fysiskt arbete under en sådan tidsrymd brukar sägas ha en stor aerobisk komponent, och också en mindre men betydande anaerob komponent.
Quote from Funbeat user on 23 March 2010, 09:18Har testat. Vet inte om jag direkt blev bättre på något annat än att plåga benen maximalt. Grymt med mjölksyra om belastningen blir så att 50 ggr är max.
Har testat. Vet inte om jag direkt blev bättre på något annat än att plåga benen maximalt. Grymt med mjölksyra om belastningen blir så att 50 ggr är max.
Quote from Funbeat user on 23 March 2010, 09:29Jag trodde att det främst var långpassen som gjorde att antal mitokondrier växer till?
Går det att förbättra effektiviteten på enskilda mitokondrier?
Jag trodde att det främst var långpassen som gjorde att antal mitokondrier växer till?
Går det att förbättra effektiviteten på enskilda mitokondrier?
Quote from Funbeat user on 23 March 2010, 09:33Jag har också provat ett set för quadriceps Krister. Och mkt riktigt var det inte helt behagligt. Men bara vid ett tillfälle, dvs kan inte säga egentligen vad det gav.
Jag har också provat ett set för quadriceps Krister. Och mkt riktigt var det inte helt behagligt. Men bara vid ett tillfälle, dvs kan inte säga egentligen vad det gav.
Quote from Funbeat user on 23 March 2010, 09:40Jag körde i två månader när foten var skadad i stället för långpass. Så jag kunde inte jämföra med hur det påverkade min löpning.
Jag körde i två månader när foten var skadad i stället för långpass. Så jag kunde inte jämföra med hur det påverkade min löpning.
Quote from Funbeat user on 23 March 2010, 09:43Lars: Jag har för mig att jag läste något om att en hög laktathalt kunde vara en signal för mitokondrietillväxt. Men jag kommer tyvärr inte ihåg var, eller några detaljer.
Lars: Jag har för mig att jag läste något om att en hög laktathalt kunde vara en signal för mitokondrietillväxt. Men jag kommer tyvärr inte ihåg var, eller några detaljer.
Quote from Funbeat user on 23 March 2010, 09:59Här var iaf artikeln jag läste. Det om 50 RM träningen står allra längst ner.
http://www.ihs.se/upload/Forskning/Fysiologi/Bj%C3%B6rn%20Ekbloms%20grupp/multisport/OUT0703s44-48.pdf
Här var iaf artikeln jag läste. Det om 50 RM träningen står allra längst ner.
http://www.ihs.se/upload/Forskning/Fysiologi/Bj%C3%B6rn%20Ekbloms%20grupp/multisport/OUT0703s44-48.pdf
Quote from Lars Mörrby on 23 March 2010, 11:35Fick order från Mattias på Aktivitus att köra 50 reps på benspark, bencurl och benpress/knäböj. Vi får se vad det ger.
Fick order från Mattias på Aktivitus att köra 50 reps på benspark, bencurl och benpress/knäböj. Vi får se vad det ger.
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 15:48Ju bättre mitokondiretäthet du har, desto bättre löpare blir du! VO2max som många försöker att träna upp, går ju bara till en viss nivå. Har man tränat regelbundet en längre tid är den svår att förbättra.
Bästa sättet att träna upp mitokondrierna är hög
Ju bättre mitokondiretäthet du har, desto bättre löpare blir du! VO2max som många försöker att träna upp, går ju bara till en viss nivå. Har man tränat regelbundet en längre tid är den svår att förbättra.
Bästa sättet att träna upp mitokondrierna är hög