Quote from Guest on 10 February 2009, 12:17Hej!
Jag har en fråga som riktar sig främst till de som är aktiva inom simning eller som har simmat mycket sedan tidigare. Jag var själv ganska aktiv simmare som tonåring och har nu som 32-åring åter igen(uppehåll på ca 15 år!) tagit upp simträningen som
Hej!
Jag har en fråga som riktar sig främst till de som är aktiva inom simning eller som har simmat mycket sedan tidigare. Jag var själv ganska aktiv simmare som tonåring och har nu som 32-åring åter igen(uppehåll på ca 15 år!) tagit upp simträningen som
Quote from Funbeat user on 10 February 2009, 12:27Jag kör ingen styrketräning, men jag skulle gärna göra det egentligen för jag vet att det är ett bra komplement till simningen, styrketräning är ju något alla "riktiga" simmare ägnar sig åt. Dock är det en tidsfråga för min del, jag har inte tid att träna
Jag kör ingen styrketräning, men jag skulle gärna göra det egentligen för jag vet att det är ett bra komplement till simningen, styrketräning är ju något alla "riktiga" simmare ägnar sig åt. Dock är det en tidsfråga för min del, jag har inte tid att träna
Quote from Funbeat user on 10 February 2009, 12:58För sprintsimning upp till 200m är det ren styrketräning som gäller. Liknande den som friidrottare kör med fria vikter.
För distanssimning som du nämner kan det vara bra att testa olika former av pilates, medicinbollsträning och kanske bodypump. Jag före
För sprintsimning upp till 200m är det ren styrketräning som gäller. Liknande den som friidrottare kör med fria vikter.
För distanssimning som du nämner kan det vara bra att testa olika former av pilates, medicinbollsträning och kanske bodypump. Jag före
Quote from Carina Älgmyr on 10 February 2009, 15:41Tack för två snabba och bra svar! Och lycka till på Vasan!
Jag har som sagt en bit kvar innan jag orkar träna lite längre pass- ligger nu på ca 2000 per gång och kör i femtiometersbassäng vilket känns nu när man är otränad. Men det är väl bara att kriga
Tack för två snabba och bra svar! Och lycka till på Vasan!
Jag har som sagt en bit kvar innan jag orkar träna lite längre pass- ligger nu på ca 2000 per gång och kör i femtiometersbassäng vilket känns nu när man är otränad. Men det är väl bara att kriga
Quote from Funbeat user on 10 February 2009, 16:23Får jag kanske snylta tråden!?
Jag kör inte mkt simning (tyvärr 50km till närmsta simhall)..
När jag kör så ligger jag på 1000-1500m frisim med vila efter varje 100m.totalt tiden ligger på 40-60min beroende på längden jag simmar..
Jag har mest probl
Får jag kanske snylta tråden!?
Jag kör inte mkt simning (tyvärr 50km till närmsta simhall)..
När jag kör så ligger jag på 1000-1500m frisim med vila efter varje 100m.
totalt tiden ligger på 40-60min beroende på längden jag simmar..
Jag har mest probl
Quote from Funbeat user on 10 February 2009, 16:36Svårt att tipsa men jag skulle hellre försöka arbeta mer med latsen(Latissimus dorsi) istället för att bli trött i armarna.
Svårt att tipsa men jag skulle hellre försöka arbeta mer med latsen(Latissimus dorsi) istället för att bli trött i armarna.
Quote from Håkan Öhling on 10 February 2009, 20:12Det du beskriver Johan har man ofta i början. När du kört en 10-15 pass så går det över. Sen är det inget fel att köra 100 m som längst på träning. Kör gärna ex 8x50 vila 15 sek. När man är lite "vuxensimmare" är det ofta dumt att ligga och kajka längre s
Det du beskriver Johan har man ofta i början. När du kört en 10-15 pass så går det över. Sen är det inget fel att köra 100 m som längst på träning. Kör gärna ex 8x50 vila 15 sek. När man är lite "vuxensimmare" är det ofta dumt att ligga och kajka längre s
Quote from Carina Älgmyr on 10 February 2009, 22:21Ohyggligt mycket offtopic men ändå..
.. såg nyss tvprogrammet musikministeriet på svt och där visades ett inslag hur musik påverkade prestationsförmågan för idrottsmän. De tog upp Phelps som exempel som med sin 8 OS guld som sades "dopa sig" med musik av
Ohyggligt mycket offtopic men ändå..
.. såg nyss tvprogrammet musikministeriet på svt och där visades ett inslag hur musik påverkade prestationsförmågan för idrottsmän. De tog upp Phelps som exempel som med sin 8 OS guld som sades "dopa sig" med musik av
Quote from Funbeat user on 10 February 2009, 23:57Oj vad jag får dåligt samvete här.
Jag har i över ett år tänkt börja med att bygga upp styrkan i armar/överkropp för att förbättra simningen.
Tanken jag har är lite som Paulo Roberto - 15 minuter om dagen hemma i vardagsrummet. Armhävningar, triceps övnin
Oj vad jag får dåligt samvete här.
Jag har i över ett år tänkt börja med att bygga upp styrkan i armar/överkropp för att förbättra simningen.
Tanken jag har är lite som Paulo Roberto - 15 minuter om dagen hemma i vardagsrummet. Armhävningar, triceps övnin
Quote from Funbeat user on 11 February 2009, 09:50Det var en stor förbättring på så kort sträcka. Dock så har hon ju börjat träna mer för kortare distanser nu (Från 200 till 100) så lite mer fartträning har nog lagts till oxå.
Det var en stor förbättring på så kort sträcka. Dock så har hon ju börjat träna mer för kortare distanser nu (Från 200 till 100) så lite mer fartträning har nog lagts till oxå.