Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonStyrketräning för Triathleten
You need to log in to create posts and topics.

12

Vad brukar ni köra för komplementerande styrkeövningar?

Vad finns de för grenspecifika övningar man kan träna? Efter ett antal år på gymmet så kan jag vilka maskiner som finns och en mängd olika övningar för att bygga muskler. Men nu tänkte jag mer gren

Jobba med korsen i kroppen för att stärka bålen och de små osynliga men viktiga musklerna. Du klarar av mer tid i sadeln utan obehag, stärker vattenläget samt får ett spänstigare löpsteg. För mig hjälper det även mot höftproblem som är en effekt av löpark

Armhävningar, chins, dips och plankan i alla möjliga olika utföranden. Ibland kör jag även knäböj och marklyft.

Glöm inte bänkpressen så att du kan psyka motståndarna i sommar 😉

Edit: Rent generellt tror jag inte det är fel att köra med vikter heller. Man bygger ju inte på sig muskler om man inte ligger på kcalöverskott.

La denna site på Favoriter efter tips i en annan tråd på funbeat för en tid sedan, i fall det kan vara av intresse (i texten finns ytterligare en länk till en cool site exrx)

http://hem.bredband.net/triathlon/styrke.htm

Fria vikter är rena melodin 🙂

Finns en anledning till varför mer eller indra alla elitidrottare utgår ifrån övningar mot de olympiska lyften i sin styrketräning och sedan addera styrkeövningar som är mer grenspecifika.

Marklyft
Frivändningar
Överstöt
S

Bumpar gammal diskussion istället för att starta ny tråd.

En fråga är ju vilka övningar man ska köra. En annan fråga som jag funderat på är var man ska lägga sig i antal sets/reps. Jag antar att det beror på vem man är (dah).

En del triatleter är muskul

Känner igen det du skriver göran, har samma förutsättningar. Men testa att köra varierat? Kanske beror lite på vad man är ute efter, ironman distans eller sprint? Båda två kräver olika sorters styrka osv.

Jag kör träning för max-styrka på gymmet.
Vanligtvis 1-5 fem repetitioner i ett antal basövningar.
Bänkpress, knäböj, Marklyft, chins, dips, stångrodd och militärpress är mina favoriter.

Du behöver verkligen inte oroa dig för att bli ett muskelberg, 2p

Ni har ju förstås rätt båda två.

Något muskelberg behöver jag knappast oroa mig för att bli. Frågan är snarare vad jag vill åt för typ av styrka. Maxstyrka tror jag inte skulle ge mig så mycket, men jag vet inte säkert. Och naturligtvis beror det på vilk

12