Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningStyrketräning o långdistans
You need to log in to create posts and topics.

Hej alla glada. Undrar en sak o fått så många svar. löpning o styrke träning tycker de flesta är en ok comb. de flesta tycker att man ska köra många reps o få en uthålligare muskel osv "man blir som man tränar" men har en bror som är tränare i ganska hög

Hej.

Din bror är på rätt väg, tror jag. Och jag skulle tom rekommendera att endast köra 2-3 rep. När/om du går upp mot en 5-6 rep, ja då kan det bli så att du börjar bygga "stora" muskler och det vill du väl inte ha, eller? Jag cyklar LVG och vill inte h

Jag är ingen expert, men tror nog att det lite är så att ju mer vältränad du är, desto tyngre / färre reps kan du köra med bra effekt. Du lär dig efterhand att effektivt använda hela muskeln medan en nybörjare bara aktiverar en mindre del av muskelfibrern

Ja, man blir stark av att träna set med 1-3 repetitioner.
Förenklat gäller: Få reps ger styrka, flera reps ger volym.

Ja, givetvis växer en muskel som blir starkare.

tack P.E suverän övning testade idag. att jag inte tänkt på det innan. negativ träning eller vad det kallas (starkare ner än upp) är trots allt inget nytt. annars hade vi väl hoppat ihjäl oss 😉 tränar även fotboll och där vill jag lova att det gett resul

Daniel,

du kan köra negativt på de flesta övningar om du får lite hjälp av kompisar. Tex:

Bänkpress - två kompisar lyfter stången och du sänker långsamt.

Sidolyft med hantel (axlar) du lyfter och en kompis står bakom och pressar ner dina armar

Biceps

Tack B.L Längtar redan till gymet:-) tränat en del styrke lyft innan och där gjorde vi mycket sådant. tänk att man kan ha nytta av alla idrotter till o med styrkelyft o löpning(#) vad tycker du om tanken att sänka reps till två-tre o riktigt tungt slutade

Daniel,

jag tror att det är ganska individuellt vad som passar. Testa du att köra riktigt tugnt, men var vaksam på hur kroppen reagerar. Det är lätt att överträna. Vila och näring är viktigt. Det är också bra att variera, antingen periodisera träningen e

Tänkte köra tungt nu i ca 6v+4v med 1v vila imellan. 1 långpass i veckan sen har jag fotbollen och det är ju mycket intervall där just nu. efter det kör jag på med lång pass och back interavall tills varvet Gym 1 i veckan. känns ganska bra om inte fotboll