Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSuperlätt nödpump
You need to log in to create posts and topics.

Det gäller bara att ha en bil tillhands och verka i skydd av mörker.

http://goo.gl/E8bW1

Hmm. Slanga luft! 😀

Ja, till ett par bar.

Undrar om man ens kan komma upp i det? Men lastbilar har bra tryck i sina däck har jag för mej. Jag skulle kunna smyga iväg till Stig Center och "slanga" ... 😀

"Nödpump" många bilister skulle stå i kö för att hjälpa på vägarna;)

Man kan väl som mest uppnå halva bildäckets tryck, dvs ca 1.3-1.6 bar, beroende på bil?

Jag vill då inte cykla med mindre än 4-5 bar i mina däck. Feta MTB-däck går bra lite lägre ner, men även där blir det nog svajigt och punkteringsbenäget med 1.5 bar.

Ja, halva trycket, men bara om du har samma volym luft i ett bildäck som i ett cykeldäck. Annars skulle jag nog säga att trycket gånger volymen ska vara konstant. *handviftande referens till allmänna gaslagen*

Avslutas inte överföringen av luft när lufttrycket är lika i de båda däcken oavsett volym?

Javisst, men sluttrycket blir inte halva ursprungstrycket om inte volymerna är lika. (Låt oss förutsätta att antalet gasmolekyler och temperaturen är samma.)

Haha, nej, feltänkt av mig. Det lär ju vara en viss (ehh) skillnad i volym. Men mellan två likvärdiga bildäck stämmer det jag skrev...