Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningSvårt med djupandningen
You need to log in to create posts and topics.

Jag får kalla mig nybörjare i vattnet och siktar mot att få in bra flyt och tempo i frisimmet. Började simma i år och har väl snittat två ggr i veckan, bortsett sommaren då det blev färre renodlade träningspass (badade dock en hel del:)).

Andningen har a

jag tror problem är du ska inte andas djup. bara jämn och fin. du ska blåsa ut i en tack så du är tom när det är dags att andas. jag har en 2-tak och blåsa ut hårt.

men om jag skulle simma 3, 5 eller 7-takt få jag blåsa ut lite långsammare.

Nyckeln är för det mesta utandningen, precis som Ryan säger.
Man försöker sträva efter att ha en jämn eller acccelererad utandning under vattnet hela tiden. Detta för att vara helt redo för inandning när man vrider upp huvudet. Vid 7- eller 9-taktsandning

Det du känner är nog andnöd pga att koldioxdhalten i blodet ökar. Syrebrist märker du inte, och det ger inte andnöd. Precis som skrivits här ovan är nog nyckeln att fokusera på utandningen så att du tömmer ordentligt. In kommer nog luften, men det är lätt

Anders: Helt sant, ett onödigt överskott av koldioxid är det som ställer till problem. Slarvigt uttryckt av mig.

Ska definitivt se över utandningen efter kloka råd från er vattendjur. De gånger det fungerar bra är det riktigt roligt att simma och det kän