Quote from Funbeat user on 9 August 2009, 16:11Eftersom du löptränar bör du ha bra kondis (syreupptagningsförmåga).
Hög kadens (trampfrekvens) kräver mer kondis (dvs aerob kapacitet) än starka ben.
Låg kadens kräver mer muskelstyrka (och anaerob kapacitet) än kondis (och man kan även skada muskelfäst
Eftersom du löptränar bör du ha bra kondis (syreupptagningsförmåga).
Hög kadens (trampfrekvens) kräver mer kondis (dvs aerob kapacitet) än starka ben.
Låg kadens kräver mer muskelstyrka (och anaerob kapacitet) än kondis (och man kan även skada muskelfäst
Quote from Funbeat user on 9 August 2009, 16:20Bruses sadelskola som länkas till ovan är suverän men lite "nördig" (ursäkta uttrycket). Innerbenslängden gånger 0,883 kan bli väldigt olika beroende hur man mäter, dessutom tar 0,883 formeln inte hänsyn till skons/klossens höjd. Jag har t.ex fått 3cm läg
Bruses sadelskola som länkas till ovan är suverän men lite "nördig" (ursäkta uttrycket). Innerbenslängden gånger 0,883 kan bli väldigt olika beroende hur man mäter, dessutom tar 0,883 formeln inte hänsyn till skons/klossens höjd. Jag har t.ex fått 3cm läg
Quote from Funbeat user on 9 August 2009, 16:23Lägre sittställning vid längre distanser är normalt och det borde fler ta fasta på.
Lägre sittställning vid längre distanser är normalt och det borde fler ta fasta på.
Quote from Funbeat user on 9 August 2009, 22:53Om du tar dig tid att läsa (och förstå) samt följa den är Bruces SS ett mycket bra sätt att bestämma storlek på ramen. Det du beskriver anser jag ge utrymme för fler felkällor då det dels kräver att man sitter på den aktuella cykeln samt att man då ska "k
Om du tar dig tid att läsa (och förstå) samt följa den är Bruces SS ett mycket bra sätt att bestämma storlek på ramen. Det du beskriver anser jag ge utrymme för fler felkällor då det dels kräver att man sitter på den aktuella cykeln samt att man då ska "k
Quote from Rasmus Olsson on 9 August 2009, 23:13Fast jag stavar mitt namn med s, inte c. Annars mår jag bra 🙂
Fast jag stavar mitt namn med s, inte c. Annars mår jag bra 🙂
Quote from Funbeat user on 10 August 2009, 11:30Stefan: Jo, jag håller helt med, ramstorlek, sadelhöjd, osv i Bruses sadelskola är mycket bra som referens för att se om man ligger "rätt till". Ville bara påpeka att jag fått olika innerbenlängdsmått beroende om jag själv mätt (med bok i skrevet eller me
Stefan: Jo, jag håller helt med, ramstorlek, sadelhöjd, osv i Bruses sadelskola är mycket bra som referens för att se om man ligger "rätt till". Ville bara påpeka att jag fått olika innerbenlängdsmått beroende om jag själv mätt (med bok i skrevet eller me
Quote from Funbeat user on 10 August 2009, 12:28Bruse sadelskola va intressant men som nån sa lite väl nördig kanske haha =) Får se om det blir nåt bra väder innan sommaren är slut så man kan få cykla nån mer gång! Är det nån som kan tipsa om nån bra trainer till cykeln? Vad kan man behöva ge för en hy
Bruse sadelskola va intressant men som nån sa lite väl nördig kanske haha =) Får se om det blir nåt bra väder innan sommaren är slut så man kan få cykla nån mer gång! Är det nån som kan tipsa om nån bra trainer till cykeln? Vad kan man behöva ge för en hy
Quote from Funbeat user on 10 August 2009, 13:23Kan passa på att tillägga att jag kollat många timmar TdF, m.m och observerat att många (inte alla) mycket riktigt sitter på cykeln med ungefär samma böj i benen som när de står och trampar. Givetvis svårt att se, men kollar man många timmar får man åtmin
Kan passa på att tillägga att jag kollat många timmar TdF, m.m och observerat att många (inte alla) mycket riktigt sitter på cykeln med ungefär samma böj i benen som när de står och trampar. Givetvis svårt att se, men kollar man många timmar får man åtmin