Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningSwimrun - Utrustning
You need to log in to create posts and topics.

Jag tänker spontant att man har större nytta av paddlar om man kör TI då benen ändå inte används för framdrift.

Axlarna kan ta stryk om man simmar fel, i vanlig ordning 😉
Det gäller som vanligt att öka måttligt fort med mängdträningen.

Nä benen hänger ju bara där. 😉

Intressant, ja om man använder paddlar på tävling blir det ju intressant att simma med såna även på träning. Tycker det verkar rätt meningslöst att träna med paddlar om man inte får ha dem på tävling, och jag vet att många

Tycker det låter dumt att bara lyssna på TI-coacher 😉 Det handlar ju om att simma så snabbt som möjligt. Sen om det är TI eller inte spelar väl mindre roll? Släpp kanten och kom in i vattnet.

Jag tror att coacherna inom TI menar att man inte blir snabbare av att simma (utan paddlar) genom att simma med paddlar. Man riskerar att rubba vattenläget, precis som man gör med våtdräkt.

Man blir starkare av att simmar med paddlar och då är steget till en snabbare simning inte långt bort.

Paddelträning inom simning är väl lite som backträning inom löpning?!

Den här är kanske inte så lätt att springa med 🙂 Men att simma 13 km/t borde hjälpa en del...

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=dolphin-inspired-man-made-fin

Håller med Flindra om att paddlar inte riktigt går ihop med TI.

Testade paddlar på mitt första Swimrun och jag simmar fortare utan paddlar än med. Funkar om man vevar på som många gör men skall man i med handen på TI sätt så är det väldigt svårt att inte

Intressant diskussion även fast denna debatt borde ligga i Swimrun-forumet. Jag har tävlat två säsonger i Swimrun, utan paddlar, simmar lika snabbt med som utan. På Ö till Ö exempel vis är det 38 byten och fipplet med paddlar kan ta tid, vilket man slippe

Kalle,Om du fortfarande letar efter Paddlar som är lätta att ta på och av så finns det FINIS Agility Paddles utan störande remmar :0)

Kolla länkarna

http://www.swimteam.se/webshop#!/~/product