Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSymptom på saltbrist
You need to log in to create posts and topics.

Hur märker man när man får saltbrist och vad händer i kroppen?

Du får kramp.

*vaga minnen av Na/K-pumpen dyker upp i huvudet* Det har med transport över cellmembranen att göra iaf...

Kramp!? Det fick jag sist jag körde motionslopp men det trodde jag berodde på för hård ansträngning!

Bruse: Får man alltid kramp vid saltbrist?

Ursäkta den dumma frågan men jag har aldrig i hela mitt liv haft kramp. Inte ens när jag har försökt (testat tips från kompisar som alltid ger dem kramp, vill känna på hur det är). Och jag tvivlar på att jag ald

Saltbrist kan nog yttra sig lite olika hos individer. Själv så är en av de sista signalerna jag märker av att jag får kramp i vaderna. Som tur är så löser man krampen vid saltbrist väldigt fort genom att äta ngt salt (= vanligt koksalt). Man kan även bli

Under lopp kan saltbrist ge kramp, ja. Ifall man svettas mycket och ersätter svetten med vatten så späds salthalten i kroppsvätskorna ut. Och saltet behövs för att exempelvis musklerna ska fungera. Men saltet behövs också för att man ska kunna svettas mer

Jag har haft mycket problem med kramper (både lår och vader), och det spelar ingen roll hur mycket salt jag proppar i mig. Sker oftast vid mycket hög ansträngning, och kunniga inom området tror att helt enkelt är muskelutmattning. Jag brukar också vakna m

Lite stretching kan göra susen på gamla slitna kroppar.

Kan det förväxlas med mjölksyrekänning?