Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Och i så fall - vad/hur tänker ni?

Jag har haft en del mindre skador och har gjort en löpsanalys hos fysioterapeut, och jag faller ner i höften vid frånskjutet. Har rörelse i bäckenet både till sidan och framöver i löpningen. Tränar stabilitetsträning fö

Ja, jag tänker rätt mycket på löptekniken när jag springer. Försöker fokusera på att ha avslappnade axlar, "stolt" hållning, framskjuten höft och se till att jag landar mitt på eller fram på foten.
Det svåraste enligt mig, men som samtidigt underlättar an

Tråkigt med skador. 🙁

Hursomhelst, jag tror inte att man kan tänka sig till stabilitet under löpning. Jag tror däremot att man kan träna sig till stabilitet, vilket Du verkar vara på god väg att göra. Det jag tänker på i de fallen är att träna musklern

"Har ni någon speciell hållning/spänner magmuskler eller liknande under löpningen? Är det någon som har några tips till mig på hur jag kan tänka, eller ska jag bara hoppas på att det kommer naturligt när jag tränat upp styrka och stabilitet?"

1. Håll bli

Både och. Men jsg tror på att lägga in regelbunda löpskolningsmoment. Kolla t ex på dessa: http://www6.idrottonline.se/IFKLidingoFriidrottsklubb-Friidrott/Nyheter/IFK-nytt/BralopskolningsovningarmedCharlottepaYoutube/

Nej.
Bara slappna av och låta min specifika kropp bestämma.

När jag gick från sprinter till marathon + ultra så insåg jag ju att jag fick ändra på mitt steg.
Så jag kikade på duktiga långdistansare.
För mig passade att som några andra springa som "en

Från tränarsynpunkt så är det absolut en viktigt att ha med löpskolning i sina träningspass, Det blir en del av uppvärmningen, musklerna blir varma och du lär dig löpa mer ekonomiskt.

Jag gjorde det aldrig innan jag började i klubb men sedan dess så gör

Promenader på kuperade spår. Korta och långa. Gärna ofta.