Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTävlingsklasser, m.m.
You need to log in to create posts and topics.

12

Hur vet man vilken klass man tillhör och ska anmäla sig till egentligen? Det finns ju olika ålderskategorier och seniorklasser och allt vad det heter?

I helgen sprang jag Luciamarathon i Bovallstrand och fick då en fundering på det där med tävlingsklasse

Om det är sill du är ute efter så rekommenderar jag en fiskaffär - vinst varje gång!
(Och lägre startavgift och mindre ansträngning)

Ganska enkelt:
Vill du tävla mot andra: tävlingsklass
Vill du motionera med andra: motionsklass

Vill du ha sill: Köp sill för anmälningsavgiften 😉

Christer nappade först 🙂

För tävlande i tävlingsklass gäller att man ska vara medlem i en klubb som är ansluten till Svenska Friidrottsförbundet. Det gäller alla tävlingsklasser (inkl. ungdomsklasser och veteranklasser).

Vissa mindre, och mer orutinerade, arrangörer som t ex Häs

Så i tillägg till Lars beslutsstöd kan man lägga:
Är du ej med i en SVIF-anluten förening: Motionsklass

Så om man vill springa och få sill samtidigt så ska man alltså springa till fiskaffären? 😉

Men om jag nu är medlem i en förening som man får tävla för, hur väljer man klass? Jag är född -78, vad blir det för klass då? M35 blir det väl nästa år när jag fyllt 35?

Tja, det är väl lämpligt. Men ofta behöver man väl inte välja år, utan det gör arrangören åt dig i resultatlistan? Så länge det är samma distans i alla fall.

Men maila och fråga.

Magnus: jag tänkte mest i allmänhet (i det specifika fallet skulle man ange klass vid anmälan). Hur är "systemet" standardiserat (om det nu är det)?

Sen har ju iofs Lidingöloppet förvirrat det hela med att ha två klasser som heter M30 och K30 som inte är

12