Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelta med cykel på flyg!?
You need to log in to create posts and topics.

Jag startade en annan tråd om en hårdskalsväska, men den kom mest att handla om hur det är att ta med sin cykel på flyget.

Jag "hävdar" att eftersom man betalar en extra kostnad på ca 300 för att ta med cykel borde cykelns vikt + bike bag inte blandas ih

När vi åkte med SAS till Mallis så fick vi ha med oss 50kg (20 + 30) efter att vi hade betalt dom 300 extra per cykel. Och självklart ska det vara så, vad betalar man annars för?

Varför inte ringa och fråga vad som gäller istället för att hitta på egna teorier?
Det är säkert så som du säger.

Kolla med alla olika flygbolag du tänker åka med eftersom reglerna varierar från bolag till bolag och från flygplats till flygplats.

The price for a bike is 40 Euro/direction, as long as the weight does not exceed 30 kg. This is in addition to the standard free baggage allowance which is 20 kg. The fee is payable at the airport.

från Lufthansa

Som Anders sa: olika bolag, olika flygplatser, olika rutter => olika regler!

Det beror på fackavtal hos lastarna, flygplatsens baggagesystem och flygplansmodell hur mycket "uddabaggage" man kan lasta och vad det får väga!

Bäst är att höra med flygbolage

Vid ett annat tillfälle har tydligen piloten varit så företagsam att stavarna togs in i kabinen via ett fönster i cockpit och sedan låg på golvet i kabin. Lite klurigt men undrar om det är OK med dagens säkerhetsregler.

Piloten för dagen vägrade denna lösning! Förstår honom, hur ska en evakuering gå till om det ligger en hög med stavar i mittgången?

stavar? nä, jag håller mig till cykel tror jag. 🙂

Numera har Carro tagit ALLA stavarna.

Om det inte handlar om väldigt små flygplan, så är lastutrymmena långa nog för att man ska kunna klämma in några stavar i längsled. Skulle inte vilja ha dem i kabinen!!!