Quote from Guest on 7 August 2010, 15:12Jag skulle vilja få tips om hur jag bäst får upp konditionen. Från enbart promenader har jag börjat springa, eller rättare sagt jogga, i drygt 2 km. Är vi det här laget sååå nöjd över att jag bara kommer runt spåret utan att behöva bryta av och gå ibland,
Jag skulle vilja få tips om hur jag bäst får upp konditionen. Från enbart promenader har jag börjat springa, eller rättare sagt jogga, i drygt 2 km. Är vi det här laget sååå nöjd över att jag bara kommer runt spåret utan att behöva bryta av och gå ibland,
Quote from Funbeat user on 7 August 2010, 15:22Det är bara att 2-3 ggr per vecka ge sig ut och jogga t.ex. 5 km. Blanda gång med jogging. Tids nog orkar du både längre och att hålla en högre fart.
Strunta i allt som har med intervaller, löpstil, kadens osv... så krångla inte till det.
Får du ont någ
Det är bara att 2-3 ggr per vecka ge sig ut och jogga t.ex. 5 km. Blanda gång med jogging. Tids nog orkar du både längre och att hålla en högre fart.
Strunta i allt som har med intervaller, löpstil, kadens osv... så krångla inte till det.
Får du ont någ
Quote from Funbeat user on 7 August 2010, 15:36Jag skulle själv försöka öka så att du orkar springa 5km, och efter det utöka antalet dagar till runt 5 per vecka med 2 vilodagar (t.ex. tisdag och fredag).
Bästa sättet att förbättra sig är att få kontinutet i löpningen.
Jag skulle själv försöka öka så att du orkar springa 5km, och efter det utöka antalet dagar till runt 5 per vecka med 2 vilodagar (t.ex. tisdag och fredag).
Bästa sättet att förbättra sig är att få kontinutet i löpningen.
Quote from Funbeat user on 7 August 2010, 15:40Håller med Micke med undantag att 5 ggr per vecka är väldigt ambitiöst för en nybörjare. Men kontinuitet är det viktigaste, speciellt nu när det snart är höst och det blir kallare, mörkare och våtare.
Håller med Micke med undantag att 5 ggr per vecka är väldigt ambitiöst för en nybörjare. Men kontinuitet är det viktigaste, speciellt nu när det snart är höst och det blir kallare, mörkare och våtare.
Quote from Funbeat user on 7 August 2010, 15:48Testa att följa någon löpträningsprogram på t.ex. marathon.se eller iform.se. Jättebra när man är nybörjare så att man inte går för fort fram.
Testa att följa någon löpträningsprogram på t.ex. marathon.se eller iform.se. Jättebra när man är nybörjare så att man inte går för fort fram.
Quote from Funbeat user on 7 August 2010, 15:55Alla som har tänkt att börja springa eller precis har börjat med löpträningen vill så mycket. Det kan få till följd att man kör för hårt, och för fort med skador som följd.
Det är ett klassikt scenario.
Istället ska man fokusera på att öka sakta men säk
Alla som har tänkt att börja springa eller precis har börjat med löpträningen vill så mycket. Det kan få till följd att man kör för hårt, och för fort med skador som följd.
Det är ett klassikt scenario.
Istället ska man fokusera på att öka sakta men säk
Quote from Annika Andersson on 7 August 2010, 16:29Jag tränar enligt "att orka jogga hela milen" på marathon.se. Nu, när jag enligt det upplägget ska orka jogga lugnt i 15 min i sträck har det tagit stopp för mig. Veckan efter är det 20 min i sträck. Behöver förmodligen många fler pass för att nå målet fö
Jag tränar enligt "att orka jogga hela milen" på marathon.se. Nu, när jag enligt det upplägget ska orka jogga lugnt i 15 min i sträck har det tagit stopp för mig. Veckan efter är det 20 min i sträck. Behöver förmodligen många fler pass för att nå målet fö
Quote from Funbeat user on 7 August 2010, 17:59Jag följde C25k-programmet. Från soffan till 5 km. Det var bra eftersom man som nybörjare inte vet hur mycket som är lagom träning och antingen latar man sig eller kör för hårt (särskilt när det går bra!) och då är skaderisken stor.
Jag kunde inte ens sp
Jag följde C25k-programmet. Från soffan till 5 km. Det var bra eftersom man som nybörjare inte vet hur mycket som är lagom träning och antingen latar man sig eller kör för hårt (särskilt när det går bra!) och då är skaderisken stor.
Jag kunde inte ens sp
Quote from Funbeat user on 8 August 2010, 09:55"Strunta i allt som har raderat löpstil, kadens osv... så krångla inte till det."
"Får du ont någonstans så tar du det lite lugnare."
Ja, håller med Krister om detta! Om inte om... Om du nu inte råkar tillhöra den kategorin av löpare som försöker vinna
"Strunta i allt som har raderat löpstil, kadens osv... så krångla inte till det."
"Får du ont någonstans så tar du det lite lugnare."
Ja, håller med Krister om detta! Om inte om... Om du nu inte råkar tillhöra den kategorin av löpare som försöker vinna
Quote from Anneli S on 8 August 2010, 18:17Jag följde en löpskola i iForm med upplägget tre pass i veckan. Min ambition var att göra två av tre. Kan verkligen rekommendera dig att följa ett löpprogram! Du får variation och utveckling i lagom tack. Dessutom ger det självförtroende att klara att hän
Jag följde en löpskola i iForm med upplägget tre pass i veckan. Min ambition var att göra två av tre. Kan verkligen rekommendera dig att följa ett löpprogram! Du får variation och utveckling i lagom tack. Dessutom ger det självförtroende att klara att hän