Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningTaktik inför Vansbro?
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag skulle vilja ha lite tips och råd från er som har simmat vansbro tidigare.

Hur har ni lagt upp loppet?

Hur är loppet? Är det trångt? svårt att navigera?

Min egen målsättning är att crawla hela vägen under 1:06 och helst under 60min.

Håll vänster de första 2km långt ut i strömmen och tryck på, det är enkelt å man flyger fram. I motströmmen finns ingen taktik. Ben och armar e överallt! Att ligga i omkörningsfil, dvs ca 15-20 meter ut i strömmen tar på krafterna. Försök att inte bli kic

Min taktik från grupp 4 är att paddla på som fan i början för att få eett bra läge efter första högersvängen. Sen ta de lite lugnare för att köra fullt blås sista 800.

Är de fördel att ligga ute till vänster i ån? De blir ju lite längre att simma men str

Största fördelen med att ligga längre till vänster är att man får simma ostört.

om man kan simma rak på egen hand det är mycket bättre att simma åt vänster. om man har det svårt att simma rak då ska du simma åt höger.

om man har inte simmat vansbro tidigare gå längs vid och hitta olika "landmarks" som du kan sikta på under loppet.

Förstår inte varför man skulle hålla höger o inte utnyttja strömmenmaximalt första 2300 m? Har du inte tokbråttom, ta det lugnt i starten så slipper du slagsmål o slipper stressa. Vänj dig vid simningen o glid med i strömmen, gradvis får du upp flytet o s

Kommer bli en härlig fight i starten! Kanske läge att testa lite olika tekniker för att slippa få näsan bruten. Men skulle de hända drar jag ner dragkledjan, de borde funka..

I starten tycker jag det är smidigt att simma ut och lägga mig precis vid bryggan där de snabba crawlarna startar. Sen simmar jag in bakom dem och har relativt öppet vatten.
Från stranden startar de flesta och där blir det väldigt trångt och mycket sparka

Det finns väl ingen startbrygga?

nej 🙂 inte som du kanske tänka en startbrygga ska vara 🙂

12