Quote from Guest on 8 July 2008, 14:04Vad har ni för taktik veckan innan långlopp?
Lätt träning ett par tre dagar innan? Mycket vila? Streching?
Skall springa på lördag, när skall jag träna sista gången?
/Johan
Vad har ni för taktik veckan innan långlopp?
Lätt träning ett par tre dagar innan? Mycket vila? Streching?
Skall springa på lördag, när skall jag träna sista gången?
/Johan
Quote from Camilla Höög on 8 July 2008, 14:14Träna mindre intensivt, men sluta inte träna. Kör gärna ett kort lugnt pass dagen innan för att hålla igång benen. Det viktigaste är att du sover, äter och dricker tillräckligt, men inte så att du blir tung, dvs. skippa kolhydratladdning, litervis med vat
Träna mindre intensivt, men sluta inte träna. Kör gärna ett kort lugnt pass dagen innan för att hålla igång benen. Det viktigaste är att du sover, äter och dricker tillräckligt, men inte så att du blir tung, dvs. skippa kolhydratladdning, litervis med vat
Quote from Funbeat user on 8 July 2008, 14:22Instämmer helt med Anders. Men skulle lägga till mental uppladdning.
Instämmer helt med Anders. Men skulle lägga till mental uppladdning.
Quote from Funbeat user on 8 July 2008, 14:56Hårt inte för långt pass två till tre dagar innan. Detta rekomenderas för de som är vana att springa två till tre hårda pass i veckan.
Hårt inte för långt pass två till tre dagar innan. Detta rekomenderas för de som är vana att springa två till tre hårda pass i veckan.
Quote from Funbeat user on 8 July 2008, 15:03Förstår inte riktigt vad kolhydratladdning och/eller vätskeladdning skulle ha för negativa effekter? Kolhydrater är ju det högoktaniga bränslet man ska springa på. Ok, ska man kajka runt i motionsfart och endast har målsättning att fullfölja går det väl b
Förstår inte riktigt vad kolhydratladdning och/eller vätskeladdning skulle ha för negativa effekter? Kolhydrater är ju det högoktaniga bränslet man ska springa på. Ok, ska man kajka runt i motionsfart och endast har målsättning att fullfölja går det väl b
Quote from Camilla Höög on 8 July 2008, 16:06Förstår inte fettförbränningen genom att helt plötsligt börja trycka massa snabba kolhydrater som brinner upp allt för snabbt.
Förstår inte fettförbränningen genom att helt plötsligt börja trycka massa snabba kolhydrater som brinner upp allt för snabbt.
Quote from Funbeat user on 8 July 2008, 16:11Jag drar ner volymen ordentligt men fäller in fartavsnitt i passen eller kör långa intervaller, aningen snabbare än min tänkta tävlingshastighet, detta redan näst sista veckan. Men allra sista veckan kör jag mer vila än vad som brukar rekommenderas, kansk
Jag drar ner volymen ordentligt men fäller in fartavsnitt i passen eller kör långa intervaller, aningen snabbare än min tänkta tävlingshastighet, detta redan näst sista veckan. Men allra sista veckan kör jag mer vila än vad som brukar rekommenderas, kansk
Quote from Funbeat user on 8 July 2008, 22:39Okey, tittade inte efter vilken tävling det gällde. "Långlopp" kan ju betyda lite vad som helst. Men under de föresättningarna håller jag med om att kolhydratladdning inte är det bästa sättet...
Okey, tittade inte efter vilken tävling det gällde. "Långlopp" kan ju betyda lite vad som helst. Men under de föresättningarna håller jag med om att kolhydratladdning inte är det bästa sättet...
Quote from Funbeat user on 8 July 2008, 23:57Kroppen behöver energi för att kunna prestera och kan hämta det genom glykogendepåerna och fettreserverna. Kroppen hämtar alltid från glykogendepåerna om inte de är tömda, då tar den från fettreserven. Smått överdrivet, vill ni gå ner i vikt så se till at
Kroppen behöver energi för att kunna prestera och kan hämta det genom glykogendepåerna och fettreserverna. Kroppen hämtar alltid från glykogendepåerna om inte de är tömda, då tar den från fettreserven. Smått överdrivet, vill ni gå ner i vikt så se till at
Quote from Funbeat user on 9 July 2008, 00:18Lars: Du glömde ett ställe där kroppen hämtar energi, nämligen proteiner genom att bryta ner muskler. Har man bra kondition så kan man använda fettdepåerna även vid hyfsat hög ansträngning (dock ej i anaeroba zonen) men har man inte så bra kondition och t
Lars: Du glömde ett ställe där kroppen hämtar energi, nämligen proteiner genom att bryta ner muskler. Har man bra kondition så kan man använda fettdepåerna även vid hyfsat hög ansträngning (dock ej i anaeroba zonen) men har man inte så bra kondition och t