Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag får ett problem på mina långrundor (över 15km). Det känns som skorna blir uttrampade och tappar lite av sin stabilitet. Jag funderar på om det verkligen är skornas fel, eller om det är mina fötter som tröttnar.

Är det ngn annan som upplever ngt likna

Jag håller just på med att försöka få igång ett struligt knä och det brukar resultera i en promenad på ca 15 minuter för att komma hem igen. Under dessa promenader alltså efter ca 15 min löpning brukar skorna kännas lika stadiga som ett par disksvampar un

Nu är jag ingen snabb löpare, men jag använder löparskor lik förbaskat för snigelskor finns inte. Men efter några maror och ultramaror kan jag säga att det nog är mina fotleder och ben som är sladdriga, inte skorna. Men det är bara min högst subjektiva up

Det var väl det jag misstänkte, eftersom skorna känns ok två dagar senare. Attans, då får jag inte skylla på dem då.

Är det till någon tröst att det innebär att du sprungit ett bra långpass?

Om du vill stabilisera och stärka fotlederna är balansplatta ett suveränt hjälpmedel, tycker jag i alla fall. 🙂

Eller dessa. Går med dom så ofta jag kan.

BILD:http://sunsetbirkenstock.com/brands/mbt.jpg

Erik, har Du testat att knyta om skorna?

När jag springer långpass i skogen så upplever jag det som att skosnörena "går upp" lite efter nån mil. Igår, när jag sprang dryga 2 mil på rötter, stenar och bucklig jord fick jag knyta om dem vid två tillfällen,

Sylvia: Det är nog en rimlig idé, ska testas.

Jag gissar att mjuka och gosiga träningsskor KAN trampas ut under ett långpass, för att sedan återfå formen om de får vila ngn dag. Det borde man kunna åtgärda med en omknytningspaus. På tävling får man väl

Jag går på Sylwias linje: På mina långpass, i alla fall de över 20 km, behöver alltid knyta om skorna. Jag gissar att såväl skor som snören har en viss elasticitet och "töjs ut" när man maler på länge.

Nylon expanderar när det blir fuktigt, till skilnad från polyester. Det märker du t.ex. om du har en jacka i nylon och är ute i regn, när den blir ett nummer större. Kanske är mycket nylon i dina pjuck.

12