Quote from Guest on 1 October 2010, 20:38Har skaffat mig en tempo cykel. Tycker det funkar kanon att sitta på den och det går fort på platten och nedför. Men jag funderar lite på vilken teknik man skall ha när man kör i backe? Har provat sitta upp eller i "bågen" men inget känns helt bra,
När j
Har skaffat mig en tempo cykel. Tycker det funkar kanon att sitta på den och det går fort på platten och nedför. Men jag funderar lite på vilken teknik man skall ha när man kör i backe? Har provat sitta upp eller i "bågen" men inget känns helt bra,
När j
Quote from Funbeat user on 1 October 2010, 20:48Den som går fortast, för dig?
Den som går fortast, för dig?
Quote from Funbeat user on 1 October 2010, 21:10Ja, den snabbaste tekniken är bra!
Tempocykelns stora fördel är ju cyklistens mer aerodynamiska position, så i teorin är det en fördel att bli nere i bågen. Med det sagt, så är det den mest EKONOMISKA positionen... har man kraft i överflöd kan man också
Ja, den snabbaste tekniken är bra!
Tempocykelns stora fördel är ju cyklistens mer aerodynamiska position, så i teorin är det en fördel att bli nere i bågen. Med det sagt, så är det den mest EKONOMISKA positionen... har man kraft i överflöd kan man också
Quote from Funbeat user on 1 October 2010, 21:18Det beror väl på hur lång och brant backen är. Man får försöka hitta nån brytpunkt mellen kraft och ekonomi.
Jag bor i Köpenhamn där backarna är korta och inte så branta så farten faller sällan under 25km/h (när man tar i) - så man kan välja mellan att
Det beror väl på hur lång och brant backen är. Man får försöka hitta nån brytpunkt mellen kraft och ekonomi.
Jag bor i Köpenhamn där backarna är korta och inte så branta så farten faller sällan under 25km/h (när man tar i) - så man kan välja mellan att
Quote from Funbeat user on 1 October 2010, 21:36Ok, jag har i gengäld ganska många backar. Favoritrundan för tempo är ca 32 km och med nära 425 höjd meter att sammanlagt klättra upp för. Vissa rätt så branta. Kanske inte den mest perfekta tempo rundan men asfalten är fin och det är inte så jätte mycket
Ok, jag har i gengäld ganska många backar. Favoritrundan för tempo är ca 32 km och med nära 425 höjd meter att sammanlagt klättra upp för. Vissa rätt så branta. Kanske inte den mest perfekta tempo rundan men asfalten är fin och det är inte så jätte mycket
Quote from Funbeat user on 2 October 2010, 08:34Låter kul att åka 10 km/h fortare 🙂
Låter kul att åka 10 km/h fortare 🙂
Quote from Funbeat user on 2 October 2010, 17:48Ja, jag tycker också det verkar kul att åka så mycket fortare med en tempocykel. Borde finnas mycket att förbättra på din linjecykel då. Du skriver att du sitter upprätt men att skillnaden kan vara så stor är för mig ett ?
Mvh
Katarina
Ja, jag tycker också det verkar kul att åka så mycket fortare med en tempocykel. Borde finnas mycket att förbättra på din linjecykel då. Du skriver att du sitter upprätt men att skillnaden kan vara så stor är för mig ett ?
Mvh
Katarina
Quote from Funbeat user on 2 October 2010, 18:01Står det någonstans i tråden att någon kör 10km/h fortare på tempocykel?
Det vill jag isåfall bestämt dementera - 10% snabbare är hyfsat nära sanningen.EDIT: Nu såg jag det. Det låter mycket märkligt, får instämma i påståendet att du nog har MYCKET att
Står det någonstans i tråden att någon kör 10km/h fortare på tempocykel?
Det vill jag isåfall bestämt dementera - 10% snabbare är hyfsat nära sanningen.
EDIT: Nu såg jag det. Det låter mycket märkligt, får instämma i påståendet att du nog har MYCKET att
Quote from Funbeat user on 2 October 2010, 18:02Inte på bergstempo i alla fall.
Inte på bergstempo i alla fall.
Quote from Funbeat user on 2 October 2010, 18:10Det beror väl på om man kör upp eller nerför berget!
Det beror väl på om man kör upp eller nerför berget!