Quote from Guest on 25 January 2010, 21:22En teknikfråga angående simning för nybörjare.
Jag tränar mycket med dolme och idag klarade jag första långpasset med 2000 meter utan vila, men jag är fortfarande skitrisig utan dolme.
Ska man skita i det och iskallt räkna med att våtdräkten mosvarar d
En teknikfråga angående simning för nybörjare.
Jag tränar mycket med dolme och idag klarade jag första långpasset med 2000 meter utan vila, men jag är fortfarande skitrisig utan dolme.
Ska man skita i det och iskallt räkna med att våtdräkten mosvarar d
Quote from Lotta W on 25 January 2010, 21:32Träna utan den också, för det händer att det blir såpass varmt att våtdräkt inte är tillåten på tävlingar. Försök att hitta balans i vattnet så att inte benen sjunker. Om du kan klara av det utan överdriven benspark kommer du att orka ta dig fram galant ä
Träna utan den också, för det händer att det blir såpass varmt att våtdräkt inte är tillåten på tävlingar. Försök att hitta balans i vattnet så att inte benen sjunker. Om du kan klara av det utan överdriven benspark kommer du att orka ta dig fram galant ä
Quote from Funbeat user on 25 January 2010, 21:45Förlåt en idiot...
Men är inte benen oerhört viktiga för att driva kroppen fram och upp ur vattnet så att armarna får den kraft de behöver?
Kör ni så hårt med armarna och låter benen "vila" för att spara dom till cykel och löpning?
Förlåt en idiot...
Men är inte benen oerhört viktiga för att driva kroppen fram och upp ur vattnet så att armarna får den kraft de behöver?
Kör ni så hårt med armarna och låter benen "vila" för att spara dom till cykel och löpning?
Quote from Funbeat user on 25 January 2010, 21:59Proffsen kanske åstadkommer 15 % framdrift med benen, amatörer och långdistanstriathleter definitivt mindre. Däremot förbrukar en omfattande benspark väldigt mycket energi. Det är läge att lära sig "flyta" rätt för att inte behöva använda så mkt, och fram
Proffsen kanske åstadkommer 15 % framdrift med benen, amatörer och långdistanstriathleter definitivt mindre. Däremot förbrukar en omfattande benspark väldigt mycket energi. Det är läge att lära sig "flyta" rätt för att inte behöva använda så mkt, och fram
Quote from Lotta W on 26 January 2010, 06:15Om man har hyfsad balans i vattnet kan man använda bensparken till att komma framåt istället för att "enbart" hålla sig uppe. Naturligtvis är det här helt teoretiskt för mig, eftersom jag i första hand är löpare ;). Som löpare är jag dessutom ganska stel
Om man har hyfsad balans i vattnet kan man använda bensparken till att komma framåt istället för att "enbart" hålla sig uppe. Naturligtvis är det här helt teoretiskt för mig, eftersom jag i första hand är löpare ;). Som löpare är jag dessutom ganska stel
Quote from Funbeat user on 26 January 2010, 07:47Det låter som om du tränar väldigt mycket med dolme. Eftersom du nu har klarat 2000m med dolme så är det dags att lägga in den i garderoben och träna på det som man inte är så bra på.
Det låter som om du tränar väldigt mycket med dolme. Eftersom du nu har klarat 2000m med dolme så är det dags att lägga in den i garderoben och träna på det som man inte är så bra på.
Quote from Funbeat user on 26 January 2010, 09:09OK. Tack för tipsen. Det var det jag var rädd för, att jag skulle vara tvungen att släppa mitt kära flytverktyg.
Var det någon som visste hur dolmen och våtdräkten motsvarar varandra i flytkraft/balans?
Det är ju just balansen som är det svåra, att inte
OK. Tack för tipsen. Det var det jag var rädd för, att jag skulle vara tvungen att släppa mitt kära flytverktyg.
Var det någon som visste hur dolmen och våtdräkten motsvarar varandra i flytkraft/balans?
Det är ju just balansen som är det svåra, att inte
Quote from Funbeat user on 26 January 2010, 10:00Jag simmar mer utan dolme än med.
Att jämföra våtdräkt med dolme blir lite fel för med våtdräkten flyter ju även överkroppen upp. Vattenläget blir annorlunda.
Jag simmar mer utan dolme än med.
Att jämföra våtdräkt med dolme blir lite fel för med våtdräkten flyter ju även överkroppen upp. Vattenläget blir annorlunda.
Quote from Funbeat user on 26 January 2010, 10:02Med våtdräkt flyter man ju som en kork så vi som inte är så bra på att simma tjänar massor på de pga att vårt usla vattenläge (eller ivf mitt) inte infinner sig på en Ironman, MEN det kan ju vara värt att lära sig simma utan flytverktyg också kanske? Det
Med våtdräkt flyter man ju som en kork så vi som inte är så bra på att simma tjänar massor på de pga att vårt usla vattenläge (eller ivf mitt) inte infinner sig på en Ironman, MEN det kan ju vara värt att lära sig simma utan flytverktyg också kanske? Det
Quote from j sollerman on 26 January 2010, 10:54När jag tränar simning (sammansatt) försöker jag att inte använda benen alls. Försöker hålla balansen med dom så vattenläget blir bra. Men simmar jag bara 100 meter eller möjligtvis 200 så kan det vara bra att trycka på med benen. Men det är så mycket job
När jag tränar simning (sammansatt) försöker jag att inte använda benen alls. Försöker hålla balansen med dom så vattenläget blir bra. Men simmar jag bara 100 meter eller möjligtvis 200 så kan det vara bra att trycka på med benen. Men det är så mycket job