Quote from Guest on 13 March 2008, 20:27Nu kommer jag med en ny fråga...:) Nu när jag ska försöka köra lite längre träningsrundor så undrar jag vad jag bör ha för tempo. Jag är sorten som gärna cyklar snabbt, men det kanske inte är så smart när man ska cykla i 5-7mil. Vad är ett "lagom" tempo?
Nu kommer jag med en ny fråga...:) Nu när jag ska försöka köra lite längre träningsrundor så undrar jag vad jag bör ha för tempo. Jag är sorten som gärna cyklar snabbt, men det kanske inte är så smart när man ska cykla i 5-7mil. Vad är ett "lagom" tempo?
Quote from Funbeat user on 13 March 2008, 20:37Börja med att ta reda på hur länge du orkar cykla på olika pulsnivåer. Därefter kan du känna efter vad som känns lagom för 5-7 mil.
Börja med att ta reda på hur länge du orkar cykla på olika pulsnivåer. Därefter kan du känna efter vad som känns lagom för 5-7 mil.
Quote from Fredrik Närenfors on 13 March 2008, 21:04Lagom tempo för vad? Vad vill du åstadkomma med dina träningsrundor.
5-7 mil är så pass kort så det är annars bara att blåsa på så fort du kan.
Lagom tempo för vad? Vad vill du åstadkomma med dina träningsrundor.
5-7 mil är så pass kort så det är annars bara att blåsa på så fort du kan.
Quote from Funbeat user on 13 March 2008, 21:10Jag vill kunna cykla snabbt länge 🙂
Jag vill kunna cykla snabbt länge 🙂
Quote from Funbeat user on 13 March 2008, 21:16Med tanke på Energitrampet bör du ha ett låååång pass varje vecka.
Sedan kan du köra olika intervaller under dina vanliga pass.
8 min, 4-5 min, 2 min, 45 sek dock inte alla under samma pass.
Kör gärna med tempoväxlingar på backkrön.
Med tanke på Energitrampet bör du ha ett låååång pass varje vecka.
Sedan kan du köra olika intervaller under dina vanliga pass.
8 min, 4-5 min, 2 min, 45 sek dock inte alla under samma pass.
Kör gärna med tempoväxlingar på backkrön.
Quote from Funbeat user on 13 March 2008, 21:50Ok, tack för tipset! Med lååångt pass så menar du? 4-5mil är det kort?
Ok, tack för tipset! Med lååångt pass så menar du? 4-5mil är det kort?
Quote from Fredrik Närenfors on 13 March 2008, 21:58Med långpass menar nog David ett pass på 3-5 timmar.
Intervallpass brukar ta ungefär en timme plus en halvtimme uppvärmning och en halvtimme nedvärmning. Kan krympa tiden lite vid behov.
Fartträning 45 sekunders sprint. Vile några mninuter och så på´t ige
Med långpass menar nog David ett pass på 3-5 timmar.
Intervallpass brukar ta ungefär en timme plus en halvtimme uppvärmning och en halvtimme nedvärmning. Kan krympa tiden lite vid behov.
Fartträning 45 sekunders sprint. Vile några mninuter och så på´t ige
Quote from Funbeat user on 14 March 2008, 07:33I min bok är:
4-5 mil kort
10 mil lagom
30 mil långtFör en randonneur skulle väl samma lista se ut så här (editerat siffrorna - måste fått total hjärnsläpp):
10 mil kort
30 mil mittemellanlångt
60 mil långtEller?
I min bok är:
4-5 mil kort
10 mil lagom
30 mil långt
För en randonneur skulle väl samma lista se ut så här (editerat siffrorna - måste fått total hjärnsläpp):
10 mil kort
30 mil mittemellanlångt
60 mil långt
Eller?
Quote from Funbeat user on 14 March 2008, 09:26100 mil borde väll vara långt även för en randonneur?
Annars blir jag orolig inför min randonneur-satsning!! 😉
100 mil borde väll vara långt även för en randonneur?
Annars blir jag orolig inför min randonneur-satsning!! 😉
Quote from Funbeat user on 14 March 2008, 09:40Ooops, jag gjorde en mental övergång till kilometer men skrev mil (#)! Jag går in och ändrar.
Ooops, jag gjorde en mental övergång till kilometer men skrev mil (#)! Jag går in och ändrar.