Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTempo på millopp?
You need to log in to create posts and topics.

Sprang ett millopp på 40:20 för några månader sedan. Nu i sommar har jag kört en del intervaller för att bli snabbare, och ska springa ytterligare ett flackt millopp denna vecka. Målet för detta lopp är såklart i första hand sub 40, men det skulle vara ku

Stenhårt på klockan 4-minuters fart första 5km. Sedan kollar du inte på klockan mer utan ger allt du har sista 5k. Det är väldigt lätt att ligga lite för snabbt tidigt i ett 10k lopp. Straffar sig hårt i slutet.

Första km väldigt viktig. Spring den hellr

(t+) på den informationen.

Du kommer helt säkert under 40 med den metoden, och det är kanske det viktigaste målet, men jag skulle nog våga mig på en lite hårdare öppning än 4:00. Jag tror du kan ha kapacitet för 39 om benen känns bra, men det är svårt att säga utifrån bara ett pass

@g-man; Jag skulle spontant försöka hålla 4 min/km i minst 6-7 km. Kan vara att jag "vill ta i mer" än andra.
Några tankar kring det?

Jag brukar alltid börja för hår under 4 min tempo i mil lopp och även halv mara som jag sprang nu i somras. Men i år lyckades jag komma under 40 m in i mil äntligen och hade håll i sista 900 meter. Men som sagt jag har svårt att börja lugnt !! Vad ska ma

Hur gick det på milloppet då? Kom du med marginal under 40?