Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningTempo trainer
You need to log in to create posts and topics.

Jag har nog insett att jag ligger lågt i min frekvens under frisimmet. Har inte räknat vart jag ligger exakt men det känns som att jag får mer "flyt" i simningen när jag ökar frekvensen i armtagen något. Dock är detta något som lätt glöms bort, särskilt n

Använder tempotrainer med jämna mellanrum för två syften.

1. Hålla frekvens alt. Öka frekvens. Det ger oxå en hint om ifall man är osymmetrisk dvs tar längre tid på ett armtag vid tex andning.

2. Hålla jämnt tempo. Öppnar ofta snabbt för att sakta kli

Tack för svar!

Jag har tittat en del på swim smooth och kan nog känna igen mig i mycket dom tar upp. Jag ska prova att köra med en metronom och se hur det påverkar takten i simningen.

bero på vad du träna för. var försiktig hur ofta du använda utrustning. DET gäller allt utrustning. Fenor göra man simma snabbar med benspark och träna upp fotled flexibilitet, men ger ett falsk känsla om att man kan simma.

det är bara inom swimrun man

Håller med Ryan,

prova kan man förstås men jag personligen skulle bli galen om något pepp hela tiden i badmössan 🙂
Jag har svårt också att se nytta av den. Jag vet att det är mycket reklam om den de senaste 2-3 åren, men..men
Räkna antal armtag som Rya

Jag älskar tempotrainern och tycker det är det bästa sim/träningshjälpmedel jag använt. Det jag tycker är bäst vid bassängsimning är paceing under långa serier och vid utomhussimning att hålla frekvensen tillräckligt hög. Ffa paceing är en oerhört bra hjä

Tack för alla svar.

Jag tränar sällan med någon utrustning överhuvudtaget men kan nog misstänka en nytta i vissa fall. Pipandet i badmössan kan jag leva med och det egentliga problemet är kanske inte att frekvensen är sådär löjligt låg utan snarare att d

Rekommenderar verkligen Tempo trainer!

Jag simmar i 25 m pool och ställer in den att ge ett pip när jag är halvvägs och vid pooländan. Dvs. pip efter 12,5, 25, 37,5, 50 osv. Genom att prova olika saker som att sträcka på kroppen, rotera mer/mindre, prova