Quote from Guest on 21 October 2013, 11:26Har funderat på att skaffa mej någon typ av racer-cykel. Men vad ska jag satsa på?
Jag kommer åka landsväg, och kanske största anledningen att jag skaffar cykel är för att jag funderar på att börja köra triathlon. Träningspass kommer nog att ligga på 3-5
Har funderat på att skaffa mej någon typ av racer-cykel. Men vad ska jag satsa på?
Jag kommer åka landsväg, och kanske största anledningen att jag skaffar cykel är för att jag funderar på att börja köra triathlon. Träningspass kommer nog att ligga på 3-5
Quote from Funbeat user on 21 October 2013, 11:36om du ska cykla med andra är inte en tempo cykel ett bra val.
jag vet inte hur många hade en tempo i Jönköping, men jag tror de banor som man cykla runt i stan är det bättre med racer.
man kan köpa tempopinnar till en racer för ev tävlingar, men jag sku
om du ska cykla med andra är inte en tempo cykel ett bra val.
jag vet inte hur många hade en tempo i Jönköping, men jag tror de banor som man cykla runt i stan är det bättre med racer.
man kan köpa tempopinnar till en racer för ev tävlingar, men jag sku
Quote from Funbeat user on 21 October 2013, 13:28Ok, vad är skillnaden?
Går en tempocykel fortare? (mindre luftmotstånd m.m.)?
Är det mer ansträngande att cykla på en tempo?
Ok, vad är skillnaden?
Går en tempocykel fortare? (mindre luftmotstånd m.m.)?
Är det mer ansträngande att cykla på en tempo?
Quote from Funbeat user on 21 October 2013, 13:41de flesta cykla snabbare på en tempo men om man ligger ner i pinnar har man inte händer på bromshandtag och då är det en risk att cykla men andra i klungan om man inte kan stanna snabbt.
de flesta cykla snabbare på en tempo men om man ligger ner i pinnar har man inte händer på bromshandtag och då är det en risk att cykla men andra i klungan om man inte kan stanna snabbt.
Quote from Funbeat user on 21 October 2013, 13:48Om du ska cykla själv så är tempohoj snabbare än en racer. Racer i klunga är däremot snabbare om ni är ett gäng som hjälps åt med dragjobbet. Tempohoj i klunga är ingen bra idé.
Jag har själv ingen tempohoj men jag cyklar en del i klunga och vill köra vä
Om du ska cykla själv så är tempohoj snabbare än en racer. Racer i klunga är däremot snabbare om ni är ett gäng som hjälps åt med dragjobbet. Tempohoj i klunga är ingen bra idé.
Jag har själv ingen tempohoj men jag cyklar en del i klunga och vill köra vä
Quote from Funbeat user on 21 October 2013, 14:33Jag skulle rekommendera dig att inte välja tempohoj till en början. Jag gjorde det, och jag ångrade ganska snabbt att jag inte valde att skaffa mig en linjehoj istället, just för att man är inte helt populär i klungan om man kommer dit på tempohoj. Jag va
Jag skulle rekommendera dig att inte välja tempohoj till en början. Jag gjorde det, och jag ångrade ganska snabbt att jag inte valde att skaffa mig en linjehoj istället, just för att man är inte helt populär i klungan om man kommer dit på tempohoj. Jag va
Quote from Funbeat user on 21 October 2013, 15:05Dessutom är en tempocykel rätt obekväm så du kommer kanske inte ut så mycket som du egentligen vill när du bara kan köra på den.
Som flera redan har sagt är du i allmänhet (aldrig?) välkommen att köra i grupp om du har en tempocykel. T o m en hybrid/MTB
Dessutom är en tempocykel rätt obekväm så du kommer kanske inte ut så mycket som du egentligen vill när du bara kan köra på den.
Som flera redan har sagt är du i allmänhet (aldrig?) välkommen att köra i grupp om du har en tempocykel. T o m en hybrid/MTB
Quote from Funbeat user on 21 October 2013, 15:52Nej, de enda gruppcyklingar jag har kört där det har varit ok med tempocykel är triathlonklubbens och då har vi strikta regler och rutiner för hur vi beter oss - enbart tempoställning om vi är i topp eller längst bak.
Nej, de enda gruppcyklingar jag har kört där det har varit ok med tempocykel är triathlonklubbens och då har vi strikta regler och rutiner för hur vi beter oss - enbart tempoställning om vi är i topp eller längst bak.
Quote from Funbeat user on 21 October 2013, 16:45Ska du bara köpa en cykel - köp en racer/linjecykel!! Den kan du sätta tempopinnar på om du vill. Blir triathlonintresset stort kan du komplettera med en tempocykel senare, men det går bra att köra triathlon med en racer också!
Ska du bara köpa en cykel - köp en racer/linjecykel!! Den kan du sätta tempopinnar på om du vill. Blir triathlonintresset stort kan du komplettera med en tempocykel senare, men det går bra att köra triathlon med en racer också!
Quote from Funbeat user on 21 October 2013, 20:17Racer! Som nybliven cyklist & IM-blåbär lyckades jag få en bra cykelkompis på hemmaplan direkt. Hade aldrig hänt med en tempocykel för ingen vill drifta med en sån pga olycksrisken.
Man kan variera sittställningen mer på en racer också. Hos mig tar nacke
Racer! Som nybliven cyklist & IM-blåbär lyckades jag få en bra cykelkompis på hemmaplan direkt. Hade aldrig hänt med en tempocykel för ingen vill drifta med en sån pga olycksrisken.
Man kan variera sittställningen mer på en racer också. Hos mig tar nacke