Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonTempopinnar, avstånd mellan pads
You need to log in to create posts and topics.

12

Har sökt runt på Internet men inte hittat svar: finns någon "regel" på hur brett/smalt det bör vara mellan själva pinnarna samt armstöden/padsen?
Har ofta träningsvärk i axlarna, har tidigare utgått från att det berott på ansträngning av axlar vid simmand

Jag har fått sära på pinnarna till max och ändå kan det spänna bra i just axlar, det känns som man inte kommer tillräckligt långt ner med överkroppen, man har armarna under bröstkorgen sas och det bryter, axlarna får bära upp mycket vikt. Formen på styret

Läste en test på Bikeradar där man i vindtunnel kommit fram till att det beror på hur stor man är. För cyklister upp till strax under 180 cm var det fördelaktigast att ha armarna o padsen så smalt som möjligt. Men för större/längre cyklister kunde det var

Jag är väldigt stel i axlarna (blev kallad "marmoraxel" av en simtränare) och upptäckte att om jag hade en mittemellan inställning på en IM fick jag så ont i axlar/nacke att jag inte orkade ligga i bågen mer än 5-6 mil. Jag flyttade isär så långt det gick

Jag är 2m lång och har ungefär 1dm mellan pinnarna. Känns så bekvämt som man kan förvänta sig att en IM-cykling är... 😉

Jörgen, distansen mellan padsen då?

Anders prova att höja styret vilket borde ge dig en bekvämare ställning. Alt boka en tid för en bikefit. Jag tror inte avståndet mellan padsen har så stor betydelse för det problem du beskriver men större avstånd gör det lättare att andas.

Frågan handlar väl om att vi är olika i kroppen. Jag har alltså väldigt svårt att hålla mina underarmar parallella smalare än mina bröstvårtor. Går jag närmare så är det minst sagt oskönt i axlarna. Ska försöka stretcha och se om det blir bättre.
Men jag

Och tipset att höja styret: det känns tvärs om, som om att det skulle vara skönare med lägre styre o längre styrstam.
Bikefit hos riktigt proffs får ske nästa säsong.

Bikefit är förstås det bästa????. Lägre styre mer aero men också tuffare för kroppen. Högre mindre aero men snällare????.

12