Quote from Guest on 30 March 2011, 12:46I am lost... Jag behöver hjälp med hur jag ska få upp farten på längre distanser, mera specifikt orka springa en halvmara sub 120 minuter.
Jag sprang 10 km på 57 minuter förra våren och tror att jag kan göra det idag på åtminstone 55 minuter nu (återstår
I am lost... Jag behöver hjälp med hur jag ska få upp farten på längre distanser, mera specifikt orka springa en halvmara sub 120 minuter.
Jag sprang 10 km på 57 minuter förra våren och tror att jag kan göra det idag på åtminstone 55 minuter nu (återstår
Quote from Elias Engqvist on 30 March 2011, 12:56Ja, lite längre intervaller är bättre...
Börja med 5 eller 6* 1000m@5:20-tempo med 1 minuts stå eller jogg-vila - med tiden trappar du upp med fler intervaller och/eller kortare vila och/eller snabbare intervalltempo.
Gå mot 10 intervaller, 30s vila och
Ja, lite längre intervaller är bättre...
Börja med 5 eller 6* 1000m@5:20-tempo med 1 minuts stå eller jogg-vila - med tiden trappar du upp med fler intervaller och/eller kortare vila och/eller snabbare intervalltempo.
Gå mot 10 intervaller, 30s vila och
Quote from Funbeat user on 30 March 2011, 17:28Tack Christer!
Jag gjorde slag i saken på en gång och testade 6 x 10 km på löpbandet med 1 minuts vila. Jag kunde inte bestämma mig för jogg- eller ståvila så jag körde 1 minut rask promenad...
Men hur börjar man med anpassningarna? Det finns ju ett ant
Tack Christer!
Jag gjorde slag i saken på en gång och testade 6 x 10 km på löpbandet med 1 minuts vila. Jag kunde inte bestämma mig för jogg- eller ståvila så jag körde 1 minut rask promenad...
Men hur börjar man med anpassningarna? Det finns ju ett ant
Quote from Funbeat user on 30 March 2011, 19:02Försök göra så här.
Spring ett 3km testlopp. Springer du det under 14:30 så är farten för låg. Jag misstänker att så är fallet då du redan klarar passet med väldigt kort vila sett till intervalltid (om det nu inte är så att du är helt slut efter passet).
Försök göra så här.
Spring ett 3km testlopp. Springer du det under 14:30 så är farten för låg. Jag misstänker att så är fallet då du redan klarar passet med väldigt kort vila sett till intervalltid (om det nu inte är så att du är helt slut efter passet).
Quote from Funbeat user on 30 March 2011, 19:12Hej
Jag vill ändå slå ett slag för de kortare intervallerna. Inte så ofta, men då och då kan det vara bra att springa i överfart för att reta systemet lite. Jag tävlar i skidor, främst långlopp som Vasaloppet. Men det är ändå när jag åker mycket fortare
Hej
Jag vill ändå slå ett slag för de kortare intervallerna. Inte så ofta, men då och då kan det vara bra att springa i överfart för att reta systemet lite. Jag tävlar i skidor, främst långlopp som Vasaloppet. Men det är ändå när jag åker mycket fortare
Quote from Funbeat user on 30 March 2011, 19:17@Andreas
Allt beror på vad man vill träna (med intervallerna).
600m intervaller är någonstans i gränslandet mellan teknikträning och VO2Max intervaller.
Egentligen borde kanske svaret till "att klara en halvamara under 120m" vara "spring oftare".
@Andreas
Allt beror på vad man vill träna (med intervallerna).
600m intervaller är någonstans i gränslandet mellan teknikträning och VO2Max intervaller.
Egentligen borde kanske svaret till "att klara en halvamara under 120m" vara "spring oftare".
Quote from Funbeat user on 30 March 2011, 21:36@Micke
Tackar hjärtligast. Jag tror inte att jag fixar 3km på under 15 minuter, men jag får väl köra ett testskott...I övrigt ska jag testa ditt upplägg.
@Anders
Jag tror också att de korta intervallerna har sin plats, men där jag befinner mig just nu
@Micke
Tackar hjärtligast. Jag tror inte att jag fixar 3km på under 15 minuter, men jag får väl köra ett testskott...
I övrigt ska jag testa ditt upplägg.
@Anders
Jag tror också att de korta intervallerna har sin plats, men där jag befinner mig just nu