Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTempoupplägg Lidingöloppet?
You need to log in to create posts and topics.

Hej

Jag körde Stockholm halvmarathon nu i helgen på ca 1.20 och ska köra LL nästa helg. Jag har dock inte beslutat mig för vilket tempo/tid jag ska sikta på.

Jag vet att studenterna har en omvandlingstabell på http://www.studenterna.nu/TRANING/OmvandTa

LL sägs väl kunna köras i ungefär samma tempo som en mara; några sekunder över fyra-fart fullständigt tränad mao. Jag kan inte riktigt relatera till din FIRST-träning, men tror spontant att du brister i uthållighet. Det tempo du utläst från Studenterna är

"LL sägs väl kunna köras i ungefär samma tempo som en mara"

Bara "ungefär" ? 😉 Mina pers:
2:07:13, 4:14.43/km
2:58:57, 4:14.46/km

Dock till 99% en stor jäkla tillfällighet då min resultatnivå på sträckor över halvmaran varierat kraftigt mellan fågel &

Frågan är väl också hur du hade tränat för de persen Markus. Om det ligger en tre månaders träningsperiod inriktad på LL eller om du körde LL 2 veckor efter en halvmara/mara? Det är det som jag tycker är det svåra i frågan.

Min träning är nog inte så representativ, tyckte mest det var kul att mina km-snitt var så lika. Delade först 2:58:57 på 42,2km istället för 42,195 och då landar faktiskt BÅDA km-snitt på 4:14,43!

Ska jag ändå säga nåt om min träning, så har jag aldrig

Tjena Anders, din träningskalender lyser med många "frånvarodagar".
First (run less run faster) verkar dock fungera bra för dig.
Jag tror att Lidingöloppet för dig kommer sluta runt 2:06-2:10.
Att du sprang en halvmara två veckor innan lidingö ska ju int

Anders: gissar också på 2.06-2.10 med reservation för din back-ovana. Se bara till att motstå frestelsen att gasa på i halvmaratempo första 15-20 km. Har själv gjort det misstaget ett par ggr när man kännt sig i slag. Spara krutet till sista milen! För mi

Det enda som hindrar dig från att göra 2.06-2.10 är att du kommer bomba dina quadriceps fett om du inte har tränat backar eller är väldigt stark i låren. Därför bör du ta det liiiite lungt första 15k sedan är det bara att ösa allt du har 🙂

Lycka till!

Tackar för bra tips. Tror nog också på att öppna lite lugnare för att förhoppningsvis ha kvar lite kraft till sista milen.

Angående mina 3 dagar i veckan Micke. Det är inte så att jag inte "vill" köra mera än 3 dagar i veckan. Det är annat (arbete+famil