Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Det verkar finnas olika filosofier angående simning. I TI-metoden ligger fokus på avslappning, teknik och att minimera motståndet i vattnet, medan den "traditionella" skolan verkar fokusera mer på fart och kraft. De simlärare jag frågat hur jag skall förb

Det låter mer som dåliga simlärare än som "den traditionella skolan"? TI har ju inte ensamrätt på teknik, däremot en delvis annan teknik (och ett varumärke). Jag gick en helt traditionell crawlkurs och fick massor av tekniktips som jag tycker var väldigt

Tycker TI är bra grundfilosofi om man börjat lära sig crawla som vuxen. Fokus på balans och god teknik och inte så mycket på fart, som sagt. Finns mycket att hämta där om man som jag är intresserad av att vrida och vända på tekniken och fundera på vad som

Håller med om att det finns mycket bra att hämta från TI-metoden. Det stämmer nog det Terry säger att så länge man har tänkt simma längre än 50m så handlar all simning till största delen om uthållighet och att minimera motståndet och inte om kraft.

Ibland läser jag om simmare som verkar ha kommit i en återvändsgränd. De simmar ganska fort, men har ändå långt kvar till de bästa.

Om sådana personer enbart har koncentrerat sig på att få bättre kondition och ökad muskelstyrka, så finns det gräns hur my

Men det stämmer väl ändå inte att det inte finns en gräns för hur mycket vattenmotståndet kan minskas? Jag skulle vilja påstå att den gränsen är lika påtaglig som gränsen för hur bra kondition och styrka man kan få är. Kroppen måste ju ändå vara i vattnet

Den teoretiska gränsen finns när man inte har något vattenmotstånd alls.

Fördelen med att göra sig mer strömlinjeformad, är att man behöver ta i MINDRE för att hålla samma fart. Alternativt att man kan öka farten med SAMMA belastning som förut.

Mera sif

Är det generellt så att traditionell simlära i Sverige fokuserar mest på fart och kraft och inte på teknik och minimerat motstånd? Eller har jag bara haft otur och träffat "fel" lärare?

3% verkningsgrad det är riktigt illa de... Till detta ska ju också tilläggas att kroppens muskler bara har en verkningsgrad på 20%, resten av energin försvinner bort som värme. Så av dessa 20% är det i sin tur bara 3% som driver på framåt, riktigt illa eg

Hmm, jag kan ju börja TI-metoden med att inte använda badshorts i fortsättningen.. Simmade 3 km i söndags och kom hem med skavsår och idag helt galen träningsvärk 🙂

12