Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Men den enda gången vattenmotståndet kan bli noll är väl om man går upp ur vattnet, eller går på vattnet kanske. Men det är ju inte simning och borde vara motsatsen till total immersion?

Det går naturligtvis inte att eliminera vattenmotståndet helt utan att gå upp ur vattnet. Men jag tror de flesta har betydligt mer att vinna på att försöka minska vattenmotståndet och öka effektiviteten istället för att öka kraften. Med ett utgångsläge på

Det blev ju tom för lite motstånd till sist. Så nu kan jag inte längre använda min hajdräkt...

Ismannen: "Med ett utgångsläge på 3% verkningsgrad räcker det att bli 1% effektivare för att simma 25% snabbare."

För det första menar du antagligen 1 procentenhet inte en procent. För det andra blir du 33% snabbare men efteråt var du 25% långsammare för

Det absolut bästa är väl förmodligen att både öka kraften och effektiviteten. Det ena utesluter ju inte det andra?

Ska tillägga att förutom tidigare nämnda crawlkurs så är jag i princip en självlärd (och rätt kass) youtube-simmare, har alltså ingen erfa

Generellt tror jag också att en personlig simtränare är det bästa, förutsatt att man har samma ambitionsnivå och personkemin stämmer.

Det närmaste man kommer det är väl gå med i en simklubb. Det andra alternativet är, om man är rik, att anlita en personl

Finns det någon TI-utbildning i Sverige? Eller några bra tränare som ger privatlektioner? Att ta några såna då och då tror jag är guld värt för att utveckla tekniken.

Varför inte starta simkurser för "motionärer". Ni här verkar ha riktigt bra koll! Jag är gärna med...

Som vuxen lärde jag mig frisim på egen hand med en DVD från TI. Inte vet jag om de är bäst eller billigast men det fungerade för mig. Det finns "vanliga" kurser i min hemstad men jag kan inte säga något om den teknik som de lär ut. Vad jag kan säga är att

Glöm inte bort en av de viktigaste sakerna för att få simning effektiv/snabb
Vi kan kalla det verkningsgrad eller nåt,
Hur bra grepp man har i vattnet anser jag vara ett av de viktigaste sakerna att tänka på vissa kallar det teknik andra kraft kärt barn h

12