Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningTI-simning
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!
Om du har försökt eller försöker lära dig simma crawl, rekommenderar jag TI-metoden (http://www.totalimmersion.net/). Metoden är framtagen av den amerikanska simtränaren Terry Laughlin, som under hela sitt vuxna liv har hållit på med simning och simt

Inte själv kollat in metoden men har också lärt mig att simma under det senaste dryga året. Läste en artikel på Slowtwich med en del kritik mot TI; ungefär att det där med glid bara är skitsnack. Det var någon gammal olympisk medljör i simning (och senare

Då läste du nog Sheila Taorminas inlägg. Hon var med i Peking också, fast i modern femkamp.

Hej!
Den sista länken i mitt första meddelande är ett svar från Terry på kritik mot TI.

För "vanligt folk" utan tillgång till simtränare och som på egen hand måste lära sig simma effektivt, fungerar TI alldeles utmärkt. Hur metoden fungerar för den som v

Jag körde med TI-boken när jag skulle lära mig frisim på egen hand. Funkade mycket bättre än jag förväntat mig. Min stora invändning mot TI är att det är så tråkigt att köra enligt den metoden. Enligt Terry ska man i stort sett bara köra teknik-drillar, a

Jag tycker boken är svår att förstå. Jag hänger inte riktigt med i terminologin och det är svårt att förstå exakt hur övningarna skall utföras även om man begriper de stora dragen.

Det finns en DVD också, och ser man den så faller allt på plats direkt.

"Det finns en DVD också, och ser man den så faller allt på plats direkt"

Det finns en "hemsida".

Hej alla!

Det finns flera DVD:er och böcker som beskriver TI-simning. Om man måste välja, tycker jag det är det bättre att köpa DVD:er istället för böcker. Böckerna ger en bättre teoretisk förklaring till hur övningarna ska göras, medan DVD:er visar hur

>Enligt Terry ska man i stort sett bara köra teknik-drillar, aldrig dra på lite. "Fitness is something you get when training good technique" är ju hans motto. En idé jag tror på, men det dödar lite av glädjen.

Det är väl ingen som bestraffar dig om du "d

Jag tyckte filmen before/after var lite lustig... Det var ju ingen tidsangivelse eller sträcka med i bilden?

Jag är oxå nybörjare så mina idéer är naiva, men om jag simmar en 100 m maxfart så kan jag använda bensparken till max och därmed lyfta överkrop

12