Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningTidtagningen i bassängen
You need to log in to create posts and topics.

Simmare säger ofta att de kör t ex en serie på 10*25 med start på 35. Betyder det att man simmar 25 meter och sen vilar man tills varvtiden är 35 och sen startar en 35-sek-cykel med sim och vila? Hur sköter man det rent praktiskt? Blir det inte rätt avanc

det innebär att du startar nästa 25:a 35 sekunder efter att du startade den 1:a. När vi simmade på starttid hade vi en klocka med enbart sekundvisare som vi startade efter, så så komplicerat blir det väl inte om man bara kan komma ihåg när man startade? E

Kolla "simklockan" på väggen. Säg att du vet att en längd tar 25-30 sekunder att simma. Då behöver du bara hålla reda på diffen mot när du startade. Om du startade på hel minut blir nästa starter "fem över halv", "tio över hel" o s v. Du kan dessutom räkn

Ok, då förstår jag. Jag som har fullt upp att tänka "sträck ut", "hög armbåge" osv 🙂

Fast det är klart, om man slipper räkna längder så är det ju nog en totalvinst ändå, för jag tappar alltid räkningen.

Jag kör min egen klocka, för jag ser inget geno

Har man väl lärt sig behöver man inte tänka så mycket :-). Du borde kunna använda samma princip med din egen klocka. Sätt starttiderna så att du precis hinner när du är som tröttast. Märker du att det blir för mycket vila är det bara att sänka tiderna 🙂

På den nivå du verkar vara, Anders, så fungerar vila ca 15 sek bra också. Fortfarande mycket enklare med väggklockans sekundvisare än armbandsurets svårlästa siffror...

Starttiderna används mer för att hålla ihop en grupp. Då kommer ju alla i mål samtid

Torbjörn,
på den nivå jag är fungerar även 30 sek vila mycket bra 🙂

Jag har inte sett några ur, kanske har de uren så de syns i träningsbanorna. Jag simmar i motionsbanan. Fast än så länge är tekniken så oerhört mycket viktigare än flåset för min skull

Klockan på väggen är ens bästa vän när man tränar mycket.

Genom att "räkna på klockan" blir det mycket enklare att hålla reda på hur långt man simmat när man simmar längre streckor. Om man t.ex. ligger på 1.20-fart (per hundra) och startar på noll så v

Insåg att jag sa ungefär samma sak som andra redan sagt i diskussionen 🙂

Det är okej Adrian, för äntligen fattade jag att man kan använda klockan för att ha koll på hur långt man simmat.

Mitt problem är att jag alltid tappar räkningen på hur många längder jag simmat, men med hjälp av klockan blir det ju mycket lättare.

Tacka