Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTillbehör/utrustning för en ny la …
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har precis bestämmt mig för att börja träna med landsvägscykel efter att ha provat på några gånger med lånad cykel och utrustning (från en med hyffsat samma längd och mått som mig, som tur är), och har nu beställt en ny Canyon (Endurance AL 6.0 - 2017

Glasögon är jättebra mot insekter, sand, stänk och damm. Själv brukar jag ha några bensinmacks-solglasögon eller biliigaste billiga från typ Clas Olsson/Biltema. Man ser bra ändå, och jag slipper gråta när jag tappar dem eller de går sönder. Bara de sitt

Vilken utrustning en vill använda är högst individuellt.

Handskar - jag har cyklat ett antal år men köpte mig ett par handskar först i våras. Det var en impulshandling och jag har nog använd dem max 3 gånger. Då har det varit skönt. Inga speciella, lite

Gamla raggsockor fungerar som snikvariant på skoöverdrag - men skyddar förstås inte mot väta.

För att slippa vindbrus kan man antingen köpa cat-ears, eller själv sätta på ett par bitar av vanlig plastslang på hjälmens hakband framför öronen.

Anders...ja det funkar också fint. 🙂

Tackar så mycket för svaren!

Blir nog till att börja med något enklare gällande både handskar och glasögon då, så är det ju ingen stor förlust om man vill byta eller ändra sen.

Blir till att testa sig fram när det gäller exakt hur mycket kläder man behö

Niklas - om du är en varm person så är armvärmare och knävärmare bra investering.
Jag är själv en som går i shorts nästan året om och inte speciellt frusen av mig. Att ha för många tröjor på sig är nästan panikartat. Att kunna dra ner ett par värmare är,

Annat "måste" är att få med lite nödutrustning - tex för lagning av däck. Vissa har allt i ryggfickorna. En mindre väska under sadeln kan rymma extra slang (om du inte kör slanglöst), pump, verktyg och en gel. För de fall olyckan är framme. Vissa har pump

Alla gamla träningsunderställ och byxor/toppar för längdskidåkning funkar bra för cykling i kyla. Tajta, inte för varma, släpper igenom lite vind, inga jobbiga sömmar som skaver.

Hej Niklas! Du har ett efternamn som i cykel-sammanhang förpliktigar!
T ex f.d. tävlingscyklisterna Ove och Anders A.
Något av det som jag använder:
- En vattentät styrväska, t ex Vaude Aqua. I den får man plats med mycket; slang, liten pump,
däckavta

12