Quote from Guest on 3 May 2009, 13:56Jag funderar på hur pass tillförlitlig "rita träningsrundor-funktionen" är. Är det någon som kontrollmätt en funbeatad sträcka med en gps? Hur mycket felade i så fall?
Jag funderar på hur pass tillförlitlig "rita träningsrundor-funktionen" är. Är det någon som kontrollmätt en funbeatad sträcka med en gps? Hur mycket felade i så fall?
Quote from Funbeat user on 3 May 2009, 14:06Jag jämförde min gps i telefonen med kartan och där kartan sa 20.7km sa telefonen 20.4km... Vet inte vilken jag skall tro mest på då jag inte lyckats få över mätpunkterna till datorn så jag ser hur den har mätt...
Jag jämförde min gps i telefonen med kartan och där kartan sa 20.7km sa telefonen 20.4km... Vet inte vilken jag skall tro mest på då jag inte lyckats få över mätpunkterna till datorn så jag ser hur den har mätt...
Quote from Funbeat user on 3 May 2009, 15:04Jag har jämfört med cykeldatorn och det brukar bli rätt lika, iallafall om man tar sig tid att rita in rutten noga. En kalibrerad cykeldator borde väl vara bland det mest exakta?
Jag har jämfört med cykeldatorn och det brukar bli rätt lika, iallafall om man tar sig tid att rita in rutten noga. En kalibrerad cykeldator borde väl vara bland det mest exakta?
Quote from Funbeat user on 3 May 2009, 17:37Min erfarenhet är också att de stämmer ganska väl med verkligheten. Jag har kontrollmätt med GPS som loggar i ensekundersintervall och det stämmer på några hundra meter när över 15 km så det är mycket noga.
Men tänk på att vägar, stigar osv ibland inte ä
Min erfarenhet är också att de stämmer ganska väl med verkligheten. Jag har kontrollmätt med GPS som loggar i ensekundersintervall och det stämmer på några hundra meter när över 15 km så det är mycket noga.
Men tänk på att vägar, stigar osv ibland inte ä
Quote from Sissel Svanøe on 3 May 2009, 18:50Jag mätte upp en milsträcka här på FB och mätte sen sträckan med mäthjul och det skilde bara ett 20-tal meter. Därefter har sträckan sprungits med gps (två olika GF 305) 13 gånger och båda dessa har tyckt att sträckan varit mellan 9,98 och 10,02 km dessa
Jag mätte upp en milsträcka här på FB och mätte sen sträckan med mäthjul och det skilde bara ett 20-tal meter. Därefter har sträckan sprungits med gps (två olika GF 305) 13 gånger och båda dessa har tyckt att sträckan varit mellan 9,98 och 10,02 km dessa
Quote from Fredric Lagerström on 3 May 2009, 21:03Slår ett slag för: lanskartor.se. De flesta stigar är med där det bara är en grön massa på goolge. Sattelitunderlagen på lanskartor är inte alltid helt uptodate dock.
Slår ett slag för: lanskartor.se. De flesta stigar är med där det bara är en grön massa på goolge. Sattelitunderlagen på lanskartor är inte alltid helt uptodate dock.
Quote from Funbeat user on 3 May 2009, 22:05(t+) Skönt att mätningen stämmer såpass bra. Jag börjar bli nojjig inför Varvet, tänkte att alla mina rundor varit för korta och att tiderna inte är i närheten av vad jag trott.
(t+) Skönt att mätningen stämmer såpass bra. Jag börjar bli nojjig inför Varvet, tänkte att alla mina rundor varit för korta och att tiderna inte är i närheten av vad jag trott.
Quote from Funbeat user on 3 May 2009, 22:51GPS kan ibland mäta ganska galet. Exempel är när det är dålig mottagning och den tappar bort ett antal satelliter vilket kan ske under vissa tider eller om det är regn, snö eller man springer i tätare skog med mycket lövträd exempelvis.
Den kan då börja
GPS kan ibland mäta ganska galet. Exempel är när det är dålig mottagning och den tappar bort ett antal satelliter vilket kan ske under vissa tider eller om det är regn, snö eller man springer i tätare skog med mycket lövträd exempelvis.
Den kan då börja
Quote from Funbeat user on 5 May 2009, 15:40iForm har en bra karta den med, tror det är väl lika den som finns på FB kanske. Visar också höjdskillnader, vilket kan vara kul att se.
Har ett tag nu använt GPS på min mobil men ju mer kuperat det blir med höga backar desto mer felar den. Misstänker at
iForm har en bra karta den med, tror det är väl lika den som finns på FB kanske. Visar också höjdskillnader, vilket kan vara kul att se.
Har ett tag nu använt GPS på min mobil men ju mer kuperat det blir med höga backar desto mer felar den. Misstänker at
Quote from Funbeat user on 5 May 2009, 17:24Att mäta små variationer i höjdled mha endast satelliter låter jättejättesvårt så jag är inte förvånad att mobilens GPS inte hänger med riktigt.
Att mäta små variationer i höjdled mha endast satelliter låter jättejättesvårt så jag är inte förvånad att mobilens GPS inte hänger med riktigt.