Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTillräckligt med vila?
You need to log in to create posts and topics.

Hej. Mitt första inlägg på FunBeat.

Att kroppen bryts ner vid träning och byggs upp under vila har jag fått lära mig och jag har några frågor på det ämnet.

Jag tränar sedan i september löpning ca tre gånger i veckan och jag försöker variera mig så mycke

Det är nog bättre att variera träningen som du beskriver, dvs 1 vecka hård, en vecka medel och 1 vecka lätt träning.

I vissa fall kan det vara bättre att ha 2 pass en dag och vila i 2 dagar. Den sammanhängande vilan blir längre.

Känner du dig trött och

Känns det så så kanske det är så också - jag tror definitivt att du kan tjäna på att variera passen lite. Kikar i din kalender och tycker mig se en klok och rätt försiktig successiv ökning av distansen och jag tror att du kan hålla samma ökning i snitt oc

Det finns inga garantier på att du inte blir övertränad hur du än lägger upp antalet dagar mellan träningspassen, men att du skulle bli övertränad med en så relativt liten träningsmängd är inte särskilt sannolikt om du inte lever ett väldigt jobbigt och s

Bra fråga och jag känner verkligen igen mig. Jag har provat att byta ut löp-pass mot något annat som att simma eller spela fotboll. Det har väckt musklerna lite och inspirerat. 🙂

jag tränar inför stockholms maran ( första gången) efter Svensk Klassikern och brukar värva löpning med simning.

Har funkat bra för mig i alla fall.... överkroppen får jobba lite också.

Tack för bra förslag! Skall försöka lyfta blicken och börja planera på lite längre sikt. Funderar på att byta ut ett löppass i veckan mot mot ett mountainbikepass. Både för variation och för att inte tappa träningsglädjen.

Vila ger ingen energi. P-O Åstrand. Bör vara känd.

Så träna så mycket du vill.
Lyssna på din kropp.
Känner den dagen efter att den vill göra om det du gjorde dagen innan har du inte tagit i för hårt.

Varva med cykel, simning, ( skidor + skridskor vinter