Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningtipps till nybörjare!
You need to log in to create posts and topics.

hej!
har börjat jogga vid 35 års ålder. första rundan var jag superanfådd efter 1 km. flåset har blivit mycket bättre och nu har jag klarat 9 km men nu är det inte flåset som är begränsningen är ständigt trött och har träningsverk i bena får även lite kän

Om du inte tränat innan, så är varannan dag ganska ofta. Speciellt om du ökat från 1 till 9 km på kort tid (vet inte hur länge du hållit på). Om du vill bli bättre och undvika skador tycker jag du ska lyssna på kroppen - är du för trött eller har ont, så

brukar äta innan jag ska springa så jag har energi men tror inte det brukar bli så mycke efter får prova det!!

Håller med Jennifer. Lyssna på din kropp, varannan dag låter mycket. Det gör inte ens jag (låter som ett proffs men nej). Brukar försöka hålla mig till tre löppass/vecka. Sen styrka, simning, promenader, men framförallt vila! Så att man kan ge allt på pas

kan skona vara för mycket dämpade? har iaf nike lunarglide 3

Tricket för att må bra och inte bli skadad - SPECIELLT!! när man är nybörjare - är att inte bli ensidig i sin träning. Spring max 3 pass/vecka och komplettera med annan träning. Styrketräna, cykla, simma till exempel. Då bygger du upp kroppen mer allsidig

Löpstilen är viktig också.... jag hade dålig löpstil innan jag började med friidrott där jag lärde mig att tårna ska peka framåt(vissa har tendens att ha tårna lite utåt), man ska vara rak i ryggen och försöka slappna av i axlar och armar(och även använda

Nya rön är fantastiska, men varför då fler skador?

En gång i urminnes tider = före vi visste = runt 2000 så gick man ut och sprang av hjärtans lust så länge det var roligt.
Var det roligt så gjorde man det igen.

Detta att ta ut sig fanns inte förr på

har försökt att va rak i ryggen och även försökt att "landa mjukt" men det blir svårt att tänka på andra saker än att överleva när man börjar bli trött!

Det är lämpligt att lägga in en lugnare vecka ca 1 gång/ månad. Kolla några träningsprogram hur de är upplagda i perioder för att få variation. I programmen ser du också att det är lämpligt att variera träningen och köra styrketräning nån gång i veckan. D