Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag har funderat ett tag kring mitt styrketränande och skulle vilja slänga ut en del funderingar och höra med er hur ni gör.

Min bakgrund är att jag enbart tränat styrketräning på gym innan jag köpte min racer, då började jag också löpträna och nu

Läs lite på Coltings hemsida, där finns många råd och ideér...

Triathlon handlar ju till största delen om uthållighet. Styrka behövs i första hand för att kroppen ska hålla för all träning?

Jag skulle vilja veta hur du hinner med att köra styrka också? 🙂

Skall kolla den sidan.

Jerry:
Jo det är ju tiden som börjar svikta, därför behöver jag strukturera om lite! Kör 5-6 pass i veckan redan nu beroende på hur jag jobbar och har inte börjat med simningen ännu, så jag inser nog ganska snart vad som är hållbar

Om själva triathlon är målet så kan du skippa styrketräningen. Försök istället att få in 3 pass sim/löp/cykel varje vecka. Om du skulle få tid över kanske ett fjärde kan vara bra. Får du ändå tid över kan du ju lägga in styrka 😉

Genväg: kör mage o rygg

Helt för mycket styrka. Styrketräningen ska vara fokuserad och simpel. Typ, mitt schema som fungerat väldigt bra är ca 30 min styrka med skivstång en gång i veckan + cirkelträning 30 min en gång i veckan under vintern/våren. under sommaren går jag mera en

Upplägget låter och ser bra ut Marcus, jag ska definitivt lägga om mina pass och övningar.
Tack för svaren.

Jag kör stabilitets- och rörelseträning. Försöker köra 3 pass i veckan på ca 45-75 min vardera, men har svårt att få till det ibland.

Torbjörn:
Hur F*N får du ihop 9 pass i veckan? Jag har svårt att snitta sex pass i veckan...
Tips?

Jag är en ren amatör som aldrig tävlat i triathlon men försöker komma till det läget.

Däremot har jag lyft skrot i 30 år.

Den stora bristen jag ser i att bara köra ren triathlon träning är att man missar att träna
mage, korsrygg, rygg och till viss del