Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag har börjat jogga nu igen efter ett uppehåll sedan i höstas. Har istället kört en hel del spinning för att hålla konditionen uppe.

Dock har jag lite problem med att öka farten och kunna hålla den när jag joggar. Idag ligger jag runt 6.30-tempo.

Intervallträning. Löpning i kuperad terräng. Specifik styrketräning för löpningen (spänsthopp, osv). Du behöver få en känsla för hur ett snabbare steg känns, och du behöver få styrkan för en lite annorlunda löpteknik/annat löpsteg.

Med tanke på att du bara springer en gång i veckan räcker det med att du ökar på till tre gånger i veckan så kommer du säkert sänka dig flera minuter per mil.

På en gång i veckan blir du inte snabbare. Så du bör springa 2 men helst 3 gånger i veckan.

Min favorit att vänja kroppen vid snabbare fart. Spring din favoritrunda och spurta sista kilometern. Behöver inte vara max men betydligt snabbare än ditt vanliga

Nyckelordet här är variation. Du springer likadant och nöter på - antagligen samma rundor också! Som många varit inne på ovan. Spring olika!
Försök hitta en löparkompis o kör olika träningsformer med henne/honom!
Hitta nya rundor!
Ta ett träningsprogram

Känner igen lite hur jag upplevde det i höstas. Lunkade på i 6-minuterstempo och såg det omöjligt att springa ordentligt snabbare. Men nu på våren har det lossnat något, och nyckeln tror jag är högre kadens. 140 steg per minut istället för 120 tror jag ut

Tack för alla tips och råd!

Så några saker jag borde börja jobba mer med är:
- Öka antalet gånger i veckan som jag springer
- Något av passen bör vara någon form av intervallpass
- Spring lite andra rundor, kan ju även ta och springa mina vanliga rundor

åh! jag tar till mig ALLA tips också!

Jag har (eller har haft) samma problem. Nu har jag lagt upp och kör efter Daniel Rönnqvists träningsprogram "Miltävlingen 22 veckor" (http://www.funbeat.se/programs/show.aspx?TrainingProgramID=390)

Det blir ju en helt annat variation när man kör efter et