Quote from Guest on 18 August 2011, 13:49Jag sprang nyligen ett 10 km lopp på tiden 45:20. Tror ni det är möjligt att förbättra den tiden med ca 30 sekunder på 2 månader? Vill så gärna komma under 45.
Inför detta lopp har jag tränat 15-20 km i veckan uppdelat på två pass.
Jag har inte kört någ
Jag sprang nyligen ett 10 km lopp på tiden 45:20. Tror ni det är möjligt att förbättra den tiden med ca 30 sekunder på 2 månader? Vill så gärna komma under 45.
Inför detta lopp har jag tränat 15-20 km i veckan uppdelat på två pass.
Jag har inte kört någ
Quote from Funbeat user on 18 August 2011, 13:5920 sekunder beror mer på dagsform än något annat. Har du sprungit 10km tidigare?
Annars är tipset att välja ett plattare lopp. 😉
20 sekunder beror mer på dagsform än något annat. Har du sprungit 10km tidigare?
Annars är tipset att välja ett plattare lopp. 😉
Quote from Funbeat user on 18 August 2011, 21:30Intervaller!!!
Intervaller!!!
Quote from Funbeat user on 18 August 2011, 21:57Örjan: Vad för typ av intervaller är bäst? Hur fort? 🙂
Magnus: Loppet om 2 månader är lite plattare! Har sprungit många olika 10 km lopp 🙂
Örjan: Vad för typ av intervaller är bäst? Hur fort? 🙂
Magnus: Loppet om 2 månader är lite plattare! Har sprungit många olika 10 km lopp 🙂
Quote from Funbeat user on 18 August 2011, 23:51Det hade varit lättare att ge tips om man sett hur du tränat. Vad har du sprungit för typ av pass per vecka, vad tränar du förutom det, hur många lopp och hur har miltiderna sett ut på de på senaste tiden etc.
Om du inte har kört intervaller innan, så kö
Det hade varit lättare att ge tips om man sett hur du tränat. Vad har du sprungit för typ av pass per vecka, vad tränar du förutom det, hur många lopp och hur har miltiderna sett ut på de på senaste tiden etc.
Om du inte har kört intervaller innan, så kö
Quote from Funbeat user on 19 August 2011, 08:08Det finns mängder av träningsprogram för milen under 45 min. Bla Szalkai har ett på marathon.se. Ett annat ser du nedan, jag skall gå på detta men har en liten bit kvar. Programmet nedan är dock endast nyckelpass som du kör 1ggr/v. I övrigt kompletterar d
Det finns mängder av träningsprogram för milen under 45 min. Bla Szalkai har ett på marathon.se. Ett annat ser du nedan, jag skall gå på detta men har en liten bit kvar. Programmet nedan är dock endast nyckelpass som du kör 1ggr/v. I övrigt kompletterar d
Quote from Funbeat user on 19 August 2011, 10:45Blandad träning tycker jag är den bästa. Jag kör 3 pass i veckan. Tisdag: intervall (7 km), 1 km på ca 5 min och nästa på ca 3:30 osv x 7.
Torsdag: springer 30 min åt ett håll och därefter vänder hem för att få 1 h löpning, ganska lugnt tempo. 4:30 -5 mi
Blandad träning tycker jag är den bästa. Jag kör 3 pass i veckan. Tisdag: intervall (7 km), 1 km på ca 5 min och nästa på ca 3:30 osv x 7.
Torsdag: springer 30 min åt ett håll och därefter vänder hem för att få 1 h löpning, ganska lugnt tempo. 4:30 -5 mi
Quote from Funbeat user on 19 August 2011, 18:20Magnuas: De senaste 3 månaderna har min träning varit ungefär likadan vecka till vecka. Ett pass på 10 km i ca 6 min tempo. Och ett pass på 5-10 km i 5:00-5:30 tempo. Förutom det ett crosstrainerpass varannan till var tredje vecka med 4 min-intervaller 4x
Magnuas: De senaste 3 månaderna har min träning varit ungefär likadan vecka till vecka. Ett pass på 10 km i ca 6 min tempo. Och ett pass på 5-10 km i 5:00-5:30 tempo. Förutom det ett crosstrainerpass varannan till var tredje vecka med 4 min-intervaller 4x
Quote from Funbeat user on 20 August 2011, 11:09Det känns spontant som du bör köra lite fler tempopass. Du gör trots allt ~45 på milen och du är ju inte i närheten av det tempot i din träning.
Så intervaller i ~tävlingsfart skulle jag rekommendera.
Det känns spontant som du bör köra lite fler tempopass. Du gör trots allt ~45 på milen och du är ju inte i närheten av det tempot i din träning.
Så intervaller i ~tävlingsfart skulle jag rekommendera.
Quote from Funbeat user on 20 August 2011, 21:57Intervaller är helt klart svaret. Finns ju många varianter vad gäller intervaller. Har själv kört supertusingar i sommar och sänkt mig på milen från 40.30 till 39.22.
http://beta.marathon.se/traning/battre-snabbhet-med-supertusingar
Två månader borde v
Intervaller är helt klart svaret. Finns ju många varianter vad gäller intervaller. Har själv kört supertusingar i sommar och sänkt mig på milen från 40.30 till 39.22.
http://beta.marathon.se/traning/battre-snabbhet-med-supertusingar
Två månader borde v