Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningTips kring våtdräkt?
You need to log in to create posts and topics.

Som glad amatör/motionär har jag börjat spana efter våtdräkt..
Körde utan förra året på Malmösimmet och tänkte inte göra om den tabben 😉

Någon av er som kan tipsa lite kring vad som är bra att tänkta på?

Har för mig att av alla mått som du kan mäta och använda för att se vilken storlek på våtdräkten du ska ha så är bröstmåttet viktigast. Det var det jag fick veta iallafall. Armar och ben kan man alltid dra upp en bit och gör inte så mycket om det syns lit

Tack för svaret, intressant med kort vs lång beroende på simsätt.. Som amatör har jag bara kört bröstsim men ska precis ge mig på crawl.. Hmm, får fundera på den..

Hur ska man tänka kring tjocklek på våtdräkten?

En lång våtdräkt ger dig flytkraft för hela kroppen, du ligger rakare och får en bättre form för att glida framåt med mindre motstånd. Det är inte så praktiskt om man ska simma bröstsim då du vill få ner benen lite i vattnet så du kan skjuta ifrån ordentl

Se till att den är gjord för simning och inte surfning/dykning/vattenlek.

Tumregel: Om du får på dig den så är den inte för liten.

Tack så mycket Pierre 🙂

Visst har jag tid på mig, satt bara och var så sugen på att fixa det direkt hehe..

Simmar på ett tag och köper en sen, så hinner jag testa lite olika också 🙂

Haha, tack Mathias. Är det ligga ner och hålla andan för att få den på sig som gäller då? 😉

Men nu när du säger det, ska man ha något "gojs" att smörja sig med för att komma i en sån rackare?

Kolla youtube, finns massvis med tips. Det jag fann vara bäst är att använda en liten plastpåse när man ska i med armar och ben. Det glider lättare. Sedan kan du använda påsen som en liten handske. En våtdräkt är redigt känsligt för vassa föremål, speciel

Återigen, finns massvis med filmer på nätet med tips och trix för våtdräkt men denna är en jag brukar tipsa om.

Det är en start iallafall. =)

Strålande; tack så mycket (t+)