Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumOrienteringTips och råd!
You need to log in to create posts and topics.

Finns det någon som ge tips och råd till en nybörjarorienterare? Jag orkar springa i ganska bra tempo i skogen, men jag bommar alldeles för mycket. 😀

Vad bör man tänka på rent generellt? T. ex vid kartläsningen? m.m.

Sök upp närmaste orienteringsklubb, de har nog "kurser" i lämplig nivå

Anpassa farten efter orienteringsförmågan. Genom att växla fart och prova sig fram kommer man att öka på medvetenheten om vilka stopp som är nödvändiga och vilka som man kan skippa. Men man måste, som vid all orientering, vara väl medveten om alla beslut.

Ett annat tips kan vara om det finns någon på träningen som du kan springa tillsammans med som har lite mer erfarenhet. Man lär sig mycket av att se hur andra gör och kunna diskutera efteråt varför man gjorde det valet osv. Vilka alternativ finns osv.
Det

Springa nattorienteringar tycker jag ger mig mycket för orienteringsförmågan allmänt.

Träna utan kompass?

Finns hur mycket tekniktips som helst, men vissa grejer kan man ju trycka lite extra på:

1. Tydlig attackpunkt ("sista säkra"), dvs. en punkt på kartan nära kontrollen varifrån du är extremt noggrann i kontrolltagningen. Det här får gärna vara en punkt s

Tackar för tipsen...

Det som Magnus skrev, kan du utveckla det? Träna utan kompass, det lät intressant.

En annan fråga, kan kompassen visa fel?

Jo, om man tränar utan kompass får man vara lite mer nogrann med kartläsningen, och man lär sig läsa brunbild lite bättre. Särskilt om man springer på gamla kartor, där vegetationen har ändrats... 😉

Ok..

Jag körde lite orienteringsträning i fredags, ritade upp 10 kontroller på kartan och for ut i skogen. Ganska svår terräng tycker jag.

De 3 första gick relativt bra, fanns stigar å diken att orientera sig med, men sen till fjärde kontrollen sket det