Quote from Guest on 24 May 2009, 18:18Hej!
Jag är ganska ny på det här med simning, men jag har gett mig tusan på att jag ska klara att crawla hela vansbro. Någon som har några tips på bra andningsövningar, något jag upptäckt är svårare än man kan tro...
Hej!
Jag är ganska ny på det här med simning, men jag har gett mig tusan på att jag ska klara att crawla hela vansbro. Någon som har några tips på bra andningsövningar, något jag upptäckt är svårare än man kan tro...
Quote from Funbeat user on 24 May 2009, 18:28Jag har skrivit en del om detta på min hemsida:
http://msaweb.se/Sim/drill_tips.htm#Andning
Jag har skrivit en del om detta på min hemsida:
http://msaweb.se/Sim/drill_tips.htm#Andning
Quote from Funbeat user on 24 May 2009, 18:51Asså var det din sida? Har redan läst och lärt mig en hel del 🙂 Har även kollat på TI-filmen om crawl, den var hygglig. Ska väl släppa snart, annars lär jag drunkna i mitten av juli, för försöka ska jag!
Asså var det din sida? Har redan läst och lärt mig en hel del 🙂 Har även kollat på TI-filmen om crawl, den var hygglig. Ska väl släppa snart, annars lär jag drunkna i mitten av juli, för försöka ska jag!
Quote from Funbeat user on 24 May 2009, 19:20Jag själv hade stora svårighet med andningen i början. Som jag säger på min hemsida, tror jag att det i princip är bortkastad tid att försöka förbättra någon del av simningen, innan andningen fungerar till 100%.
För mig var det nyckeln till att helt plö
Jag själv hade stora svårighet med andningen i början. Som jag säger på min hemsida, tror jag att det i princip är bortkastad tid att försöka förbättra någon del av simningen, innan andningen fungerar till 100%.
För mig var det nyckeln till att helt plö
Quote from Funbeat user on 16 June 2009, 08:45Efter att ha simtränat sedan 2003 och lärt mig crawl från grunden, vill jag gärna tipsa om att låta det ta tid.
Att bli bra på crawl kräver många timmar i vattnet. Visst behöver man hjälp med tekniken, men att andas vart tredje simtag är det normala och
Efter att ha simtränat sedan 2003 och lärt mig crawl från grunden, vill jag gärna tipsa om att låta det ta tid.
Att bli bra på crawl kräver många timmar i vattnet. Visst behöver man hjälp med tekniken, men att andas vart tredje simtag är det normala och
Quote from Funbeat user on 16 June 2009, 09:37Ett av de vanligaste felen nybörjare gör är att kicka alldeles för hårt och stort. Följden blir obalans och hög puls. Svårt då att rotera smidigt till luften. Mitt tips är att köra med dolme. Eller bara minska kicken till ett minimum.
Ett av de vanligaste felen nybörjare gör är att kicka alldeles för hårt och stort. Följden blir obalans och hög puls. Svårt då att rotera smidigt till luften. Mitt tips är att köra med dolme. Eller bara minska kicken till ett minimum.
Quote from Fredrik Närenfors on 16 June 2009, 17:31Lustigt du sa det där med dolme. Med en sån kan jag simma längd efter längd med full kontroll på andningen. Utan så är 25 m jobbigt och två längder blir en nära döden upplevelse.
Lustigt du sa det där med dolme. Med en sån kan jag simma längd efter längd med full kontroll på andningen. Utan så är 25 m jobbigt och två längder blir en nära döden upplevelse.
Quote from Funbeat user on 16 June 2009, 17:40Känner just det samma som ovan nämnde, tror helt klart att jag kickar på tok för mycket.
Benen är ju en rätt stor muskelgrupp som kräver sin beskärda del syre, fast samtidigt så hjälper väl kickarna en framåt en hel del med.
Hur mycket ska vattnet bubbla/
Känner just det samma som ovan nämnde, tror helt klart att jag kickar på tok för mycket.
Benen är ju en rätt stor muskelgrupp som kräver sin beskärda del syre, fast samtidigt så hjälper väl kickarna en framåt en hel del med.
Hur mycket ska vattnet bubbla/
Quote from Elias Engqvist on 16 June 2009, 19:540
0
Quote from Funbeat user on 16 June 2009, 20:24Ytterligare några synpunkter från mig:
Andning var 3:e simtag kan vara jobbigt och svårt, speciellt om man försöker lära sig en bra andningsteknik. Jag tycker i stället att man först ska läras sig att andas vart annat simtag och växla andningsida med jäm
Ytterligare några synpunkter från mig:
Andning var 3:e simtag kan vara jobbigt och svårt, speciellt om man försöker lära sig en bra andningsteknik. Jag tycker i stället att man först ska läras sig att andas vart annat simtag och växla andningsida med jäm