Quote from Guest on 16 March 2010, 21:15Jag brukade springa både utomhus och på löpband för ett tag sen men började få väldigt obehagliga känningar i höger knä och i benhinnorna, så jag slutade med det och höll mig till gruppträningsklasser på gymmet istället. Nu känns det bra i knät och jag ä
Jag brukade springa både utomhus och på löpband för ett tag sen men började få väldigt obehagliga känningar i höger knä och i benhinnorna, så jag slutade med det och höll mig till gruppträningsklasser på gymmet istället. Nu känns det bra i knät och jag ä
Quote from Funbeat user on 16 March 2010, 21:25Utan att vara expert inom området är nog ändå mitt råd att antingen börja gå eller jogga väldigt långsamt och vara noga med att känna efter hur benen reagerar, istället för att använda knäskydd.
Utan att vara expert inom området är nog ändå mitt råd att antingen börja gå eller jogga väldigt långsamt och vara noga med att känna efter hur benen reagerar, istället för att använda knäskydd.
Quote from Funbeat user on 17 March 2010, 01:52För mig låter det uteslutande som att du ska vända dig till Löplabbet eller Runners Store för att hitta ett par skor som passar din löpstil.
Sukta efter knävärmare är bara konstgjord andning som troligtvis hjälper dig på löprundan.....i en kvart...
För mig låter det uteslutande som att du ska vända dig till Löplabbet eller Runners Store för att hitta ett par skor som passar din löpstil.
Sukta efter knävärmare är bara konstgjord andning som troligtvis hjälper dig på löprundan.....i en kvart...
Quote from Funbeat user on 17 March 2010, 08:27Tack för tipsen! Jo, jag misstänkte skorna sist och är på jakt efter ett par nya! Ska definitivt ta det lugnt i början (powerwalk/jogg - med eller utan knäskydd).
Excentrisk styrketräning har jag läst ska vara bra för att förebygga framtida skador.. Me
Tack för tipsen! Jo, jag misstänkte skorna sist och är på jakt efter ett par nya! Ska definitivt ta det lugnt i början (powerwalk/jogg - med eller utan knäskydd).
Excentrisk styrketräning har jag läst ska vara bra för att förebygga framtida skador.. Me
Quote from Funbeat user on 17 March 2010, 13:40Först och främst är det skorna du ska se till så att du får rätt typ av. Men givetvis kan du köra med knävärmare samtidigt om du upplever dina knän som väldigt känsliga.
Det är iaf mer rätt än fel.
Försiktig styrketräning var du kör många repetetitioner
Först och främst är det skorna du ska se till så att du får rätt typ av. Men givetvis kan du köra med knävärmare samtidigt om du upplever dina knän som väldigt känsliga.
Det är iaf mer rätt än fel.
Försiktig styrketräning var du kör många repetetitioner
Quote from Funbeat user on 17 March 2010, 14:40Jag var till en idrottsläkare (Pekka Kanerva) som bl a tränat Åke "Biten" Ericsson (som vann Sthlm Marathon ett år). Han sade att jag INTE skulle använda knäskydd: "Den hämmar knäts rörlighet och förvärrar bara".
Benhinneproblem är vanligt vid i synnerhe
Jag var till en idrottsläkare (Pekka Kanerva) som bl a tränat Åke "Biten" Ericsson (som vann Sthlm Marathon ett år). Han sade att jag INTE skulle använda knäskydd: "Den hämmar knäts rörlighet och förvärrar bara".
Benhinneproblem är vanligt vid i synnerhe
Quote from Jan Lundquist on 17 March 2010, 15:03Jag fick alltid ont i knät innan jag lärde mig hur jag ska springa (lyfta ur bålen ur bäckenet t ex) och att stretcha på rätt ställen. Nu håller knäna men jag känner direkt om jag fuskar.
Jag fick alltid ont i knät innan jag lärde mig hur jag ska springa (lyfta ur bålen ur bäckenet t ex) och att stretcha på rätt ställen. Nu håller knäna men jag känner direkt om jag fuskar.
Quote from Funbeat user on 17 March 2010, 18:03Jätte bra råd verkligen, jag känner mig peppad! Rätt skor, mjukare underlag, tänka på spring teknik, ta det lugnt i början, öka successivt, kombinera med styrketräning, stretcha ordentligt.. (t+) Det kommer bli hur bra som helst tror jag! Tack!
Jätte bra råd verkligen, jag känner mig peppad! Rätt skor, mjukare underlag, tänka på spring teknik, ta det lugnt i början, öka successivt, kombinera med styrketräning, stretcha ordentligt.. (t+) Det kommer bli hur bra som helst tror jag! Tack!