Quote from Funbeat user on 26 June 2014, 16:19Ok, nu har jag fått fram mina ekerlängder. Hur väljer jag nu bland de standardlängder som finns?
Om jag fattat rätt ger kalkylatorn längd upp till skallen på nippeln, och isåfall borde man välja närmast kortare standardlängd? Exvis nominellt 296,6mm ger 2
Ok, nu har jag fått fram mina ekerlängder. Hur väljer jag nu bland de standardlängder som finns?
Om jag fattat rätt ger kalkylatorn längd upp till skallen på nippeln, och isåfall borde man välja närmast kortare standardlängd? Exvis nominellt 296,6mm ger 2
Quote from Berit Bengtson on 26 June 2014, 22:41296,6 skulle jag avrunda nedåt, ekern töjer ju på sig när den spänns.
De flesta affärer har dessutom endast ekrar i jämna mm (280, 282, 284 osv)
299,9 (o likn decimaler) avrundar jag uppåt, men de flesta nedåt.Allra helst vill du att ekern skall gå änd
296,6 skulle jag avrunda nedåt, ekern töjer ju på sig när den spänns.
De flesta affärer har dessutom endast ekrar i jämna mm (280, 282, 284 osv)
299,9 (o likn decimaler) avrundar jag uppåt, men de flesta nedåt.
Allra helst vill du att ekern skall gå änd
Quote from Funbeat user on 27 June 2014, 11:22Så, nu är beställning gjord. Ska bli spännande det här! Tack för all hjälp.
Jag får nog anledning att återkomma vid själva bygget när jag fått slut på kraftuttryck...
Så, nu är beställning gjord. Ska bli spännande det här! Tack för all hjälp.
Jag får nog anledning att återkomma vid själva bygget när jag fått slut på kraftuttryck...
Quote from Funbeat user on 21 November 2014, 14:57Tänkte jag sent omsider skulle rapportera hur det gått med detta projekt.
Att det dragit ut så på tiden beror på jag har dragits med ryggproblem som till slut under sommaren blev till "falsk" ischias (nerven kläms i höften). Så det har varit en lång tid
Tänkte jag sent omsider skulle rapportera hur det gått med detta projekt.
Att det dragit ut så på tiden beror på jag har dragits med ryggproblem som till slut under sommaren blev till "falsk" ischias (nerven kläms i höften). Så det har varit en lång tid
Quote from Funbeat user on 21 November 2014, 23:18Kul att läsa Christian. Det är är sådant här som förgyller forumet för mig. Fortsätt så.
Kul att läsa Christian. Det är är sådant här som förgyller forumet för mig. Fortsätt så.
Quote from Berit Bengtson on 22 November 2014, 11:02Tack för återkopplingen Christian.
Kul att det gick bra med ditt hjulbygge, precis som du skrev är det ju inte särskilt svårt, inte ens första gången. Åtminstone inte om man är noggrann och inte stressar.
Hoppas att ryggen blir bra.
Tack för återkopplingen Christian.
Kul att det gick bra med ditt hjulbygge, precis som du skrev är det ju inte särskilt svårt, inte ens första gången. Åtminstone inte om man är noggrann och inte stressar.
Hoppas att ryggen blir bra.
Quote from Funbeat user on 23 November 2014, 17:31En liten reflektion på bra pendlarhjul, borde vara en fälg som är lätt att få av och på däcken på, inget genererar väl så mycket punka som pendlingscykling, om vi håller oss på asfalt dvs.
En regnig morgon längs cykelbanan vill man sällan behöva ödsla svo
En liten reflektion på bra pendlarhjul, borde vara en fälg som är lätt att få av och på däcken på, inget genererar väl så mycket punka som pendlingscykling, om vi håller oss på asfalt dvs.
En regnig morgon längs cykelbanan vill man sällan behöva ödsla svo
Quote from Funbeat user on 16 December 2014, 13:43Nu har jag kört lite på vinterhjulen också, funkar bra. Kul! (Att hjulen funkar alltså, inte att cykla med dubbdäck...)
En liten miss i beräkningen är att fälgarna är lite olika breda, ca 3mm, så det krävs lite justering för bromsarna när jag byter hjul.
Nu har jag kört lite på vinterhjulen också, funkar bra. Kul! (Att hjulen funkar alltså, inte att cykla med dubbdäck...)
En liten miss i beräkningen är att fälgarna är lite olika breda, ca 3mm, så det krävs lite justering för bromsarna när jag byter hjul.
Quote from Berit Bengtson on 16 December 2014, 19:08Christian Sandberg :
> En liten miss i beräkningen är att fälgarna är lite olika breda, ca 3mm,
> så det krävs lite justering för bromsarna när jag byter hjul.Varför inte se det som den ursäkt du behöver för att bygga ytterligare ett (eller två) par h
Christian Sandberg :
> En liten miss i beräkningen är att fälgarna är lite olika breda, ca 3mm,
> så det krävs lite justering för bromsarna när jag byter hjul.
Varför inte se det som den ursäkt du behöver för att bygga ytterligare ett (eller två) par h
Quote from Funbeat user on 16 December 2014, 21:15Det är ju en tanke! 🙂
Det är ju en tanke! 🙂