Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTips på bra pendlarhjul sökes
You need to log in to create posts and topics.

Ok, nu har jag fått fram mina ekerlängder. Hur väljer jag nu bland de standardlängder som finns?
Om jag fattat rätt ger kalkylatorn längd upp till skallen på nippeln, och isåfall borde man välja närmast kortare standardlängd? Exvis nominellt 296,6mm ger 2

296,6 skulle jag avrunda nedåt, ekern töjer ju på sig när den spänns.

De flesta affärer har dessutom endast ekrar i jämna mm (280, 282, 284 osv)
299,9 (o likn decimaler) avrundar jag uppåt, men de flesta nedåt.

Allra helst vill du att ekern skall gå änd

Så, nu är beställning gjord. Ska bli spännande det här! Tack för all hjälp.

Jag får nog anledning att återkomma vid själva bygget när jag fått slut på kraftuttryck...

Tänkte jag sent omsider skulle rapportera hur det gått med detta projekt.

Att det dragit ut så på tiden beror på jag har dragits med ryggproblem som till slut under sommaren blev till "falsk" ischias (nerven kläms i höften). Så det har varit en lång tid

Kul att läsa Christian. Det är är sådant här som förgyller forumet för mig. Fortsätt så.

Tack för återkopplingen Christian.

Kul att det gick bra med ditt hjulbygge, precis som du skrev är det ju inte särskilt svårt, inte ens första gången. Åtminstone inte om man är noggrann och inte stressar.

Hoppas att ryggen blir bra.

En liten reflektion på bra pendlarhjul, borde vara en fälg som är lätt att få av och på däcken på, inget genererar väl så mycket punka som pendlingscykling, om vi håller oss på asfalt dvs.
En regnig morgon längs cykelbanan vill man sällan behöva ödsla svo

Nu har jag kört lite på vinterhjulen också, funkar bra. Kul! (Att hjulen funkar alltså, inte att cykla med dubbdäck...)

En liten miss i beräkningen är att fälgarna är lite olika breda, ca 3mm, så det krävs lite justering för bromsarna när jag byter hjul.

Christian Sandberg :
> En liten miss i beräkningen är att fälgarna är lite olika breda, ca 3mm,
> så det krävs lite justering för bromsarna när jag byter hjul.

Varför inte se det som den ursäkt du behöver för att bygga ytterligare ett (eller två) par h

Det är ju en tanke! 🙂