Quote from Guest on 16 April 2010, 08:31Jag är ganska ny inom löpningen, har sprungit ett par år men inte alls så regelbundet förrän nu. Jag får lätt ont när jag springer i både knän, benhinor och under fötterna(?) Jag gissar lite på att jag inte springer jätteskonsamt. Finns det något man kan
Jag är ganska ny inom löpningen, har sprungit ett par år men inte alls så regelbundet förrän nu. Jag får lätt ont när jag springer i både knän, benhinor och under fötterna(?) Jag gissar lite på att jag inte springer jätteskonsamt. Finns det något man kan
Quote from Stefan Kinberg on 16 April 2010, 08:41Johanna, att du får lite ont hänger högst sannolikt samman med att du nu börjat springa.
Eftersom jag håller på med målstyrning och prestation så är mitt tips att du sätter mål för din träning: tydliga bilder om vad du ska uppnå inom givna tidsramar.
Rör
Johanna, att du får lite ont hänger högst sannolikt samman med att du nu börjat springa.
Eftersom jag håller på med målstyrning och prestation så är mitt tips att du sätter mål för din träning: tydliga bilder om vad du ska uppnå inom givna tidsramar.
Rör
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 08:58Gå på coltings seminarium om framfotalöpning!
Gå på coltings seminarium om framfotalöpning!
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 09:12johanna: Du får gärna berätta hur mycket du springer för tillfället. Rent generellt så skulle jag säga att om du får ont har du gått för snabbt fram och måste minska på distansen och hur ofta du springer och sen öka långsamt.
Förbättra löpsteget kan nog
johanna: Du får gärna berätta hur mycket du springer för tillfället. Rent generellt så skulle jag säga att om du får ont har du gått för snabbt fram och måste minska på distansen och hur ofta du springer och sen öka långsamt.
Förbättra löpsteget kan nog
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 09:36Träna på att springa korta sträckor, men hellre med hög fart. Hög fart ger ett bättre löpsteg med automatik. Växla mellan att jogga och att springa fort under samma pass.
Se till att löpsträckan är så kort att du klarar av den utan att känna värk eller s
Träna på att springa korta sträckor, men hellre med hög fart. Hög fart ger ett bättre löpsteg med automatik. Växla mellan att jogga och att springa fort under samma pass.
Se till att löpsträckan är så kort att du klarar av den utan att känna värk eller s
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 09:55Tack, it makes sence. Jag springer 40-60 min åt gången. Tränade teakwondo innan men tränaren slutade och efter de började jag springa, är inte helt otränad.
Jag ska testa att springa lite kortare och "snabbare". Har upplevt att det är lättare på ett sät
Tack, it makes sence. Jag springer 40-60 min åt gången. Tränade teakwondo innan men tränaren slutade och efter de började jag springa, är inte helt otränad.
Jag ska testa att springa lite kortare och "snabbare". Har upplevt att det är lättare på ett sät
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 10:20Att börja träna lite med närmaste friidrottklubb kan vara en bra grej
Att börja träna lite med närmaste friidrottklubb kan vara en bra grej
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 13:17Nu lägger jag mig i... Det skall aldrig kännas "svårt" att springa, typ "det är svårt att landa på framfoten". Löpning skall vara en för dig naturlig rörelse, att aktivt motarbeta sin egen kropp tror jag är fel. Om du nu vill springa mer skonsamt: Öka fre
Nu lägger jag mig i... Det skall aldrig kännas "svårt" att springa, typ "det är svårt att landa på framfoten". Löpning skall vara en för dig naturlig rörelse, att aktivt motarbeta sin egen kropp tror jag är fel. Om du nu vill springa mer skonsamt: Öka fre
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 15:30Att få bra löpteknik tar flera år, så det gäller att inte ha för bråttom och inte öka för fort.
Och jag instämmer också i rådet ovan att försöka ta 180 steg per minut. men ändra inte frekvensen för mycket på en gång, utan låt det ta sin tid.
Att få bra löpteknik tar flera år, så det gäller att inte ha för bråttom och inte öka för fort.
Och jag instämmer också i rådet ovan att försöka ta 180 steg per minut. men ändra inte frekvensen för mycket på en gång, utan låt det ta sin tid.
Quote from Funbeat user on 17 April 2010, 13:27okej, tack för alla bra tips! 🙂
okej, tack för alla bra tips! 🙂