Quote from Guest on 1 April 2011, 07:18Hej,
Jag har problem med håll, behöver tips på hur jag ska äta innan ett löparpass på framförallat 10-15 km. Igår gick jag upp kl 06.00 drack en kopp te och åt en knäckemacka, sen åt jag riktig frukost kl 09.30 och fick håll när jag sprang 10 km kl 11.30.
Hej,
Jag har problem med håll, behöver tips på hur jag ska äta innan ett löparpass på framförallat 10-15 km. Igår gick jag upp kl 06.00 drack en kopp te och åt en knäckemacka, sen åt jag riktig frukost kl 09.30 och fick håll när jag sprang 10 km kl 11.30.
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 07:28Hur ser uppvärmningen ut? Sticker du iväg i maxtempo direkt eller tuggar du igång långsamt?
Hur ser uppvärmningen ut? Sticker du iväg i maxtempo direkt eller tuggar du igång långsamt?
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 07:50Då får se håll som träningsvärk. Fortsätt springa bara, om några månader slipper du besvären.
Då får se håll som träningsvärk. Fortsätt springa bara, om några månader slipper du besvären.
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 08:16Brukar väl börja några meter lite lugnare men ganska snart komme jag upp i mitt löptempo. Hållet sitter i vänster sida...
Jag har sprungit länge men detta är något som kommit dom senaste gångerna....
Brukar väl börja några meter lite lugnare men ganska snart komme jag upp i mitt löptempo. Hållet sitter i vänster sida...
Jag har sprungit länge men detta är något som kommit dom senaste gångerna....
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 09:08Jag tycker det hjälper att försöka andas med magen (tror att det var ett tips från Mackan en gång i tiden).
Alltså vid inandning, se till att du andas djupt ner så att magen åker ut (inte bröstandning) och vid utandning att magen åker in igen.
Det är ju
Jag tycker det hjälper att försöka andas med magen (tror att det var ett tips från Mackan en gång i tiden).
Alltså vid inandning, se till att du andas djupt ner så att magen åker ut (inte bröstandning) och vid utandning att magen åker in igen.
Det är ju
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 09:48Som anders säger, försök att andas djupt med magen.
Axlarna och bröstkorgen ska inte expanderas nämvärt utan det är magen som ska jobba vid andningen, prova tänk på att andas så magen "rör" sig ut och in ganska rejält.
Det brukar fungera för mig när ma
Som anders säger, försök att andas djupt med magen.
Axlarna och bröstkorgen ska inte expanderas nämvärt utan det är magen som ska jobba vid andningen, prova tänk på att andas så magen "rör" sig ut och in ganska rejält.
Det brukar fungera för mig när ma
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 09:56Då ska jag pröva det i morgon 🙂 inga tips på mat? kanske inte har nåt samband eller?
Då ska jag pröva det i morgon 🙂 inga tips på mat? kanske inte har nåt samband eller?
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 10:46En sak som funkar för mig när håll dyker upp är att fokusera på att andas ut i samband med isättning av vänsterfoten.
En sak som funkar för mig när håll dyker upp är att fokusera på att andas ut i samband med isättning av vänsterfoten.
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 10:49Har fått en smärta i magen som kan liknas vid håll.
Det uppkommer oavsett om jag ätit före träning eller inte.Det känns precis som håll och kan uppkomma allt från efter ett par minuter till efter 30 minuter. Det gör riktigt ont i ett par minuter och sed
Har fått en smärta i magen som kan liknas vid håll.
Det uppkommer oavsett om jag ätit före träning eller inte.
Det känns precis som håll och kan uppkomma allt från efter ett par minuter till efter 30 minuter. Det gör riktigt ont i ett par minuter och sed
Quote from Funbeat user on 1 April 2011, 10:50Enklaste sättet att slippa håll är väl att inte äta något innan... och för så korta distanser som 15km behöver du knappast fylla på glykogenlagren innan.
(Det passar inte alla att springa på fastande mage men jag och många andra tycker att det funkar väl
Enklaste sättet att slippa håll är väl att inte äta något innan... och för så korta distanser som 15km behöver du knappast fylla på glykogenlagren innan.
(Det passar inte alla att springa på fastande mage men jag och många andra tycker att det funkar väl