Quote from Guest on 29 June 2008, 20:30Den här länken från min senaste triathlon säger väl det mesta:
http://blueskies-katta.blogspot.com/2008/06/ster-triathlon-2008.html
för er som inte orkar läsa den överdrivet väldokumenterade upplevelsen så kan jag kortfatta det hela med att jag började
Den här länken från min senaste triathlon säger väl det mesta:
http://blueskies-katta.blogspot.com/2008/06/ster-triathlon-2008.html
för er som inte orkar läsa den överdrivet väldokumenterade upplevelsen så kan jag kortfatta det hela med att jag började
Quote from Funbeat user on 29 June 2008, 20:40Jag simmade mitt första öppen-vatten-pass i våtdräkt igår och känner igen mig jättemycket i stressen! I bassäng tycker jag att jag är en hyfsat stark simmare men igår försvann allt, vågorna, problem att hålla kursen, det bäcksvarta vattnet, det blev som f
Jag simmade mitt första öppen-vatten-pass i våtdräkt igår och känner igen mig jättemycket i stressen! I bassäng tycker jag att jag är en hyfsat stark simmare men igår försvann allt, vågorna, problem att hålla kursen, det bäcksvarta vattnet, det blev som f
Quote from Håkan Öhling on 29 June 2008, 20:41Nu vet jag inte varför du började hyperventilera, men när jag började simma ute fick jag också panik ibland (och då har jag tävlingssimmat i 15 år...). Mitt tips är att du vänjer dig vid att simma ute i en sjö. Det tar säkert en 10 gånger innan man vänjer
Nu vet jag inte varför du började hyperventilera, men när jag började simma ute fick jag också panik ibland (och då har jag tävlingssimmat i 15 år...). Mitt tips är att du vänjer dig vid att simma ute i en sjö. Det tar säkert en 10 gånger innan man vänjer
Quote from Funbeat user on 29 June 2008, 20:59Tack för svaren!
Ah, vilken lättnad att höra att det där problemet inte är allt för ovanligt. Det var nästan lite genant för det stod tydligt att jag representerade mitt SimSällskap på min triathlontröja, och då vill man inte snubbla sig upp sist ur vatt
Tack för svaren!
Ah, vilken lättnad att höra att det där problemet inte är allt för ovanligt. Det var nästan lite genant för det stod tydligt att jag representerade mitt SimSällskap på min triathlontröja, och då vill man inte snubbla sig upp sist ur vatt
Quote from Funbeat user on 29 June 2008, 21:03Har för mig att speakern på Vansbrosimningen varnade ovana simmare för en "ensamhets-känsla" som kunde infinna sig på öppet vatten. Har själv aldrig känt av något sådant men kanske en förklaring?
Har för mig att speakern på Vansbrosimningen varnade ovana simmare för en "ensamhets-känsla" som kunde infinna sig på öppet vatten. Har själv aldrig känt av något sådant men kanske en förklaring?
Quote from Nils Hylander on 29 June 2008, 23:24Tack för ditt inlägg Katarina. Här är en till som i princip står och doppar tårna när alla andra är på väg att passera första bojen....
Jag känner den här "ensamhetskänslan" som beskrivs i ovan inlägg, bara av tanken att ge mig ut på svart vatten.....*gul
Tack för ditt inlägg Katarina. Här är en till som i princip står och doppar tårna när alla andra är på väg att passera första bojen....
Jag känner den här "ensamhetskänslan" som beskrivs i ovan inlägg, bara av tanken att ge mig ut på svart vatten.....*gul
Quote from Elias Engqvist on 30 June 2008, 00:18Katarina: Hade du våtdräkt? Jag har ofta känslan av att jag inte kan andas ordentligt i början av säsongen då jag simmar med våtdräkt. Det brukar dock gå över efter några simpass m dräkten!
Katarina: Hade du våtdräkt? Jag har ofta känslan av att jag inte kan andas ordentligt i början av säsongen då jag simmar med våtdräkt. Det brukar dock gå över efter några simpass m dräkten!
Quote from Lisa Bringhed on 30 June 2008, 07:19Utesim är läskigt. Jag hade en hyperventilerings-incident förra sommaren när jag tränade i en ny sjö. Då fick jag helt plötsligt syn på ett betongblock en meter ner. Vet inte riktig vad som var hemskt med det, så här efteråt (H)
Det är ju så olika bassän
Utesim är läskigt. Jag hade en hyperventilerings-incident förra sommaren när jag tränade i en ny sjö. Då fick jag helt plötsligt syn på ett betongblock en meter ner. Vet inte riktig vad som var hemskt med det, så här efteråt (H)
Det är ju så olika bassän
Quote from Mikaela Hedberg Andersson on 30 June 2008, 07:55Yes, tänkte jag! En tråd om mitt problem!
Men, mitt problem är ju omvänt. Jag tycker att det är läskigt att simma med en massa folk! Börjar hyperventilera när man trängs och sparkar på varandra. Även i bassäng.
Var med på Hallsta triathlon i motionsklass
Yes, tänkte jag! En tråd om mitt problem!
Men, mitt problem är ju omvänt. Jag tycker att det är läskigt att simma med en massa folk! Börjar hyperventilera när man trängs och sparkar på varandra. Även i bassäng.
Var med på Hallsta triathlon i motionsklass
Quote from Funbeat user on 30 June 2008, 13:38Just i situationen "panik och hyperventilering":
Håll andan!
Försök inte tvinga fram lugn andning eller djupandning, för det är svårt: håll istället andan och andas inte alls. Håll andan, håll andan, håll andan... håll andan!... håll andan! fokus... in
Just i situationen "panik och hyperventilering":
Håll andan!
Försök inte tvinga fram lugn andning eller djupandning, för det är svårt: håll istället andan och andas inte alls. Håll andan, håll andan, håll andan... håll andan!... håll andan! fokus... in