Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningTitta snett framåt
You need to log in to create posts and topics.

12

Vattenlinjen i pannan har jag lärt mig och det kör jag med.
Har en kollega som tränar simning nu och hennes coach säger att de skall ha hakan i bröstet när de simmar. Känns skitskumt att simma så =)

Undrar om inte vissa "sanningar" i vissa fall har varit sätt för tränare att försöka beskriva tekniker. Att medvetet överdriva rörelser osv.
"Högre knän i löpningen, upp med dem till hakan och slå i hälen i rumpan" för att ändra ett löpsteg. Sen att inge

Notera att nacken är en intressant led. Den möjliggör inte bara rörelse i en led utan faktiskt lite fritt. Man kan enkelt ha huvudet på exakt samma ställe och vrida det framåt (prova själv). Då kan man både äta kakan och ha den kvar!

man ska inte jämnför hur man var lärde (taught) att simma för 16-20 år sedan.

när jag började simma i 1980 var reglar och teknik på något helt annan nivå än vad det är idag.

bröstsim kunde man inte har huvud gå under vatten yta under simning. nu finns

Läser med intresse alla era synpunkter!

Här har du en annan synpunkt

http://www.slowtwitch.com/Training/Swimming/How_to_Position_your_Head_while_Swimming_2093.html

Ryan stämmer det verkligen att tävlingssimmarna 1980 simmade bröstsim med huvudet ovanför vattenytan hela tiden alltså som motionärerna simmar nu? 😀

Nej, vattenlinjen låg i pannan.

nej Iceman det är som Jonas säger.

huvud fick inte gå under vatten förutom start och vändning. man skulle ser hår eller badmössa övanpå vatten yta. där finns många masters simmare som simma på detta sätt forfarande

12