Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTjejsadlar
You need to log in to create posts and topics.

12

Sitter int så bra på min nuvarnade sadel. Går men det smärtar efter ett tag, trots skapligt vaddrade cykelbyxor. Funderar på att så småningom uppgradera min racer med en ny sadel, för bekvämligheten skull. Inte med ett gelöverdrag;)

Så alla cyklade tje

Det går nog inte att råda vad gäller sadel. Men du är helt rätt ute med att du inte ska ha gelöverdrag eller liknande.
Försök att mäta avståndet mellan dina sittben. Kommer du på nåt bra sätt att göra det på så skriv här. Jag funderar själv på nästa sadel

Butiker som är officiella "Selle Italia Test Centers" erbjuder sadeltestning och det finns andra som gör det också. Hetaste tipset i dina trakter kan nog vara Cykelogen.

Helena,
Jag har ungefär en sån här sadel: http://evaldsmtb.jetshop.se/pub_images/large/07SaddleAriel_All_l_3963.jpg
(ursäkta den långa länken). Den är bekvämast om man INTE har tjockt vadderade cykelbyxor -eftersom de liksom plattar till alltihopa om man

Bra fråga Helena! Hade själv tänkt starta en liknande tråd. Måste nämligen själv ha en ny sadel. Den jag har nu är INTE alls bra för mig.

Ska bli kul och se vad det kommer för svar. 🙂

Testa några "Tjej"specifika sadlar och se till att du ställer in dem rätt! VÅGRÄTT och med rätt höjd.

Tidare hade Royal sadlar som många tjejer körde med.

Sadeln som sitter på min cykel är en IKE tror jag den heter. Det var en kille som hade cykeln före mig så det är nog ingen tjejsadel 😉 Den har dock hål i mitten. Jag tycker det är "framför hålet" som problemen blir. Det är liksom en lite upphöjning där s

Per: sittbenen? allstå det hårda inför skinkorna (ursäkta min dumma fråga, men bakens anatomi är ja inte kunnig på) Ska fundera lite på mätsätt.

Ska kika in på cykelogen, vet att de är duktiga där, på vad alllt som cykel heter.

Sara gis: vad gör hålet

David, varför måste sadeln sitta vågrätt? Själv har jag lutat den framåt mer än vad folk brukar göra, detta efter en mycket smärtsam VR. Det tog 7 dagar att återfå full känsel och justerade därför sadeln. Året efter var det 0 dagar istället!!

Nackdelen m

Jag tror att lutningen är beroende på hur lågt styret sitter.
Om styret är lågt ökar trycket framtill på sadeln och det blir bekvämare om man lutar fram den.
Lutningen avser nog den främre delen av sadeln och inte hela sadeln.

Min sadel lutar lite framåt

12