Quote from Guest on 29 August 2010, 19:51testade i dag att gå med stavar i spåret i rask takt...jag gick i en timme..
när jag hittade en backe, gick upp å ner ca: 5 gånger i rask takt..
gjorde så i 3 backar...jag kom som högst upp i 162 i puls..(har ca: 192 som maxpuls)å fick en medelpuls på 1
testade i dag att gå med stavar i spåret i rask takt...jag gick i en timme..
när jag hittade en backe, gick upp å ner ca: 5 gånger i rask takt..
gjorde så i 3 backar...jag kom som högst upp i 162 i puls..(har ca: 192 som maxpuls)å fick en medelpuls på 1
Quote from Camilla Höög on 29 August 2010, 20:01Du kan ju testa att springa i backen istället för att gå. Det lär öka pulsen en hel del.
Du kan ju testa att springa i backen istället för att gå. Det lär öka pulsen en hel del.
Quote from Funbeat user on 29 August 2010, 20:07Martin Lidberg sprang mycket stavträning.
Martin Lidberg sprang mycket stavträning.
Quote from Funbeat user on 29 August 2010, 20:11jag tänkte börja lite försiktigt..har bara sprungit sen april..så jag ser mig som en nybörjare..vill inte åka på skador,men jag börjar känna att jag vill komma ett steg längre med min löpning..å vill börja lite lugnt.
å backträning med stavar kanske inte
jag tänkte börja lite försiktigt..har bara sprungit sen april..så jag ser mig som en nybörjare..vill inte åka på skador,men jag börjar känna att jag vill komma ett steg längre med min löpning..å vill börja lite lugnt.
å backträning med stavar kanske inte
Quote from Funbeat user on 29 August 2010, 20:13Martin körde med sandfyllda stavar.
Martin körde med sandfyllda stavar.
Quote from Funbeat user on 29 August 2010, 20:21Allt handlar om intensitet. Stavgång i backe är väldigt bra träning. Det gäller bara att inte överdriva det.
Allt handlar om intensitet. Stavgång i backe är väldigt bra träning. Det gäller bara att inte överdriva det.
Quote from Funbeat user on 29 August 2010, 20:39Du kan alltid "älghufsa":
http://www.youtube.com/watch?v=WTrxubWyEE4Men det hör mer hemma i en längskidåkningstråd gissar jag. 😉
Du kan alltid "älghufsa":
Men det hör mer hemma i en längskidåkningstråd gissar jag. 😉
Quote from Funbeat user on 29 August 2010, 20:47Det beror på vad syftet med stavgången är. Om du vill bli bättre löpare så är det bättre att springa. Du behöver dock inte maxa pulsen utan spring så att det inte blir för obehagligt. Det stärker benen och gör dig bättre i backar.
Stavgång i backe är bra
Det beror på vad syftet med stavgången är. Om du vill bli bättre löpare så är det bättre att springa. Du behöver dock inte maxa pulsen utan spring så att det inte blir för obehagligt. Det stärker benen och gör dig bättre i backar.
Stavgång i backe är bra
Quote from Funbeat user on 29 August 2010, 21:24Jag tycker att backträning med stavar ger mer styrka för överkroppen och det behöver man ju också som löpare. Att göra både ock är inte helt fel och även om man tycker att pulsen inte stämmer överens med ansträngningen som du själv känner så är det en väl
Jag tycker att backträning med stavar ger mer styrka för överkroppen och det behöver man ju också som löpare. Att göra både ock är inte helt fel och även om man tycker att pulsen inte stämmer överens med ansträngningen som du själv känner så är det en väl
Quote from Funbeat user on 30 August 2010, 06:55Som "gammal" skidåkare körde vi tex Gesundabacken (utanför Mora), stavgång. Tror varje tog 10 minuter. Gäller att trycka från ordentligt både med ben och armar. Många gör felet när de går med stavar att bara kör rörlse från 90 graders vinkel och knappt ti
Som "gammal" skidåkare körde vi tex Gesundabacken (utanför Mora), stavgång. Tror varje tog 10 minuter. Gäller att trycka från ordentligt både med ben och armar. Många gör felet när de går med stavar att bara kör rörlse från 90 graders vinkel och knappt ti