Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

testade i dag att gå med stavar i spåret i rask takt...jag gick i en timme..

när jag hittade en backe, gick upp å ner ca: 5 gånger i rask takt..

gjorde så i 3 backar...jag kom som högst upp i 162 i puls..(har ca: 192 som maxpuls)å fick en medelpuls på 1

Du kan ju testa att springa i backen istället för att gå. Det lär öka pulsen en hel del.

Martin Lidberg sprang mycket stavträning.

jag tänkte börja lite försiktigt..har bara sprungit sen april..så jag ser mig som en nybörjare..vill inte åka på skador,men jag börjar känna att jag vill komma ett steg längre med min löpning..å vill börja lite lugnt.

å backträning med stavar kanske inte

Martin körde med sandfyllda stavar.

Allt handlar om intensitet. Stavgång i backe är väldigt bra träning. Det gäller bara att inte överdriva det.

Du kan alltid "älghufsa":

Men det hör mer hemma i en längskidåkningstråd gissar jag. 😉

Det beror på vad syftet med stavgången är. Om du vill bli bättre löpare så är det bättre att springa. Du behöver dock inte maxa pulsen utan spring så att det inte blir för obehagligt. Det stärker benen och gör dig bättre i backar.

Stavgång i backe är bra

Jag tycker att backträning med stavar ger mer styrka för överkroppen och det behöver man ju också som löpare. Att göra både ock är inte helt fel och även om man tycker att pulsen inte stämmer överens med ansträngningen som du själv känner så är det en väl

Som "gammal" skidåkare körde vi tex Gesundabacken (utanför Mora), stavgång. Tror varje tog 10 minuter. Gäller att trycka från ordentligt både med ben och armar. Många gör felet när de går med stavar att bara kör rörlse från 90 graders vinkel och knappt ti

12